Гіпермаркет Знань>>Історія всесвітня>>Всесвітня історія 6 клас>>Всесвітня історія: Піднесення Вавилона. Хаммурапі та його закони. Господарське і повсякденне життя. Суспільство. Міфи.
Міста-держави в Месопотамії сперечалися між собою за владу над усією країною протягом кількох століть. Те чи інше місто домагалося на певний час зверхності над своїми сусідами, але з часом ставало жертвою завойовників. Міста Дворіччя були пов'язані спільною культурою, їхні народи були споріднені між собою й вірили в спільних богів. Але тривалий час тут була відсутня централізована влада, хоча ці міста й були частиною країни Шумер.
Сильна центральна влада в Месопотамії сформувалася вперше в другій половині III тис. до н. є., коли в XXIV ст. до н. є. столицею Шумеру стало місто Урук. Невдовзі владу захопив цар Аккаду Саргон II (Стародавній) (2316-2261 pp. до н. є.). На початку XXII ст. до н. є. в Південному Межиріччі утворилася сильна влада міста Ур, де почала правити третя династія Ура. Її правителі мали титул «царя Шумеру й Аккаду». Царська влада була деспотичною монархією. Царі причислялися до богів ще за життя, їхня влада над підданими була необмеженою. Було налагоджено міцний апарат управління. У XXI ст. до н. є. тут було складено найдавніші з усіх відомих нам законів.
Наприкінці XXI ст. до н. е. третя династія Ура була виснажена боротьбою із сусідніми кочовими народами — амореями. Вона занепала й була повалена. Натомість посилюються дві впливові держави — Ассирія та Вавилон. У першій половині XVIII ст. до н. е. Вавилон набирає могутності в період правління царя Хаммурапі (1792-1750 pp. до н. е.), якому вдалося підкорити Ассирію. Утворилася могутня держава із сильною царською владою. Хаммурапі та його закони Правитель Вавилона, цар Хаммурапі, видатний державний діяч і полководець, підкорив усі міста-держави Месопотамії. За 42 роки правління він створив велику державу зі столицею у Вавилоні. Його правління відзначилося тим, що були створені закони, які впорядковували стосунки між верствами населення. Закони складалися з 282 статей, де зазначалися міри покарання за різні злочини.
Деспотична монархія — (від давньогрец. — пан, володар, влада одного) — держава з необмеженою владою верховного володаря. Талюн (від латин, «яіаліо») — помста.
Тексти законів збереглися до нашого часу. З них ми можемо дізнатися про політичний, економічний устрій Вавилонської держави, про відносини між класами, їхні головні інтереси, стан торгівлі тощо. Ми знаємо, що держава при Хаммурапі прагнула зберегти й зміцнити майнове становище середніх верств населення — селян, землеробів. Для них встановлювали пільги на різні види господарської діяльності. Якщо селяни потрапляли в рабство за борги, то закони вимагали їхнього звільнення через три роки. За військову службу їм давали землю від імені царя. У цьому полягала його далекоглядна політика, бо селяни-землероби та ремісники були головною опорою державної влади: вони служили у війську, сплачували основну частину податків і були виробниками продуктів землеробства.
З тексту законів видно, що суспільство у Вавилонській державі перебувало на ранній стадії розвитку держави, з численними ознаками патріархального суспільства. Про це свідчить наявність дуже спрощеного (наївного) засобу встановлення справедливості — «таліону». За «таліоном» злочинець, що заподіяв шкоду, мав зазнати таких самих збитків («око за око, зуб за зуб»). Господарське і повсякденне життя. Суспільство Зовнішньою ознакою деспотичної влади в державі є залишки величезних будівельних та інженерних споруд. Як у Єгипті піраміди, так у Межиріччі цією ознакою була наявність іригаційної системи. її спорудження потребувало праці дуже великої кількості робітників. Примусити їх працювати на потреби держави могла тільки безмежна влада правителя. Усе господарство в державі, як і в Єгипті, залежало від налагодженого стану зрошувальної системи, тому за цим стежили призначені чиновники.
Завдяки правлінню Хаммурапі в державі розвивалися ремесла, землеробство, але штучно стримувався розвиток внутрішньої торгівлі (бо вона сприяла розшаруванню населення на бідних і багатих). Зрештою, це гальмувало господарський розвиток суспільства. Розквіту зазнала тільки зовнішня торгівля з Індією, Єгиптом, Сирією та Фінікією. Вавилон продавав сусіднім народам продукти землеробства та ремісничого виробництва, а купував у них деревину, метал, якого не вистачало в країні, предмети розкоші, а також рабів. Міфи Дворіччя, як і Єгипет, — одне з найдавніших джерел культури. Ще за умов первісного ладу шумери, ассирійці, вавилоняни створювали міфічні сюжети, які відбивали фантастичні уявлення про явища природи, події з життя попередніх поколінь.
Безсилля людини перед природою лякало й змушувало уявляти її у вигляді могутніх і розумних істот, яких треба шанувати. Небо, земля, повітря та інші природні явища поставали в образі тварин (наприклад бика), пізніше — людиноподібних істот.
До наших часів дійшли міфи про створення світу, всесвітній потоп, райське життя. Люди мусили покірно служити богам, бо все, чим вони володіли, створене богами. Шумерські боги Енкі, Енліль, Еріду, богиня кохання Інанна (у вавилонян — Іштар) втручалися в життя людей. У міфах боги поставали жорстокими й безжальними. Єдиними захисниками людей були герої (напівбоги) могутній Гільгамеш, сміливий Адапа, мудрий Етана. Проте жоден з героїв не може довести до кінця розпочату справу: вони гинуть або підкоряються долі. У цьому відбивається розуміння людського безсилля перед природою, долею, богами.
1. Чому можна стверджувати, що Тигр і Євфрат були для жителів Дворіччя дарунком долі так само, як Ніл для єгиптян? 2. Чому і коли правління Хаммурапі привело до посилення держави? 3. Чому рабовласницька державна влада підтримувала трудящі верстви населення? 4. Назвіть держави Дворіччя. Коли вони існували? 5. Які ознаки патріархального суспільства вам відомі? 6. Які ознаки деспотичної монархії можна виокремити? 7. Що могла спричинити затримка господарського розвитку Вавилонії? 8. Чому держава у Вавилонії виникає як місто-держава? 9. Перекажіть міф про всесвітній потоп. Чи погоджуєтеся ви з твердженням, що він виник у Дворіччі? 10. Поясніть, чому у Дворіччі не склався звичай обожнювати правителів, як це було в Стародавньому Єгипті. (Підказка: зверніть увагу на те, чи створилася у Дворіччі сильна єдина держава). 11. Чому цар Хаммурапі у своїх законах не дозволяв тримати боржників у рабстві вічно, а відпускав їх на свободу після трьох років? Про що він дбав при цьому? 12. Ви радник царя Хаммурапі. Який закон ви йому би запропонували ввести і чому?
С.О Голованов, С.В. Костирко "Історія стародавнього світу. 6 клас" Вислано читачами з інтернет-сайту
бібліотека історії, уроки всесвітньої історії, конспекти уроків історії
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|