Гра "Асоціюй!": учні методом "мозкового штурму" вигадують асоціації до терміну "коліївщина", учитель записує їх на дошці.
Актуалізація опорних знань (3-5 хв)
Які повстання українського народу ви пам’ятаєте?
Коли розпочалася Національно-визвольна війна під проводом Б.Хмельницького?
Які були причини визвольного руху?
Вивчення нової теми. (20 хв)
Коліївщина – селянсько-козацьке повстання на Правобережній Україні в 1768 році проти кріпосницького, релігійного і національного гніту шляхетської Польщі.
На думку одних вчених, назва повстання походить від українського обласного слова "колій", спорідненого польській "kolej", в одному з їх значень "черга" - надвірні козаки, приєдналися до повстання, зобов'язані були нести службу "по черзі" - "за колії"-"po kolej, kolejno". На думку ж інших, ця назва має той самий корінь, що й слово "колоти", а також пов'язане з тим, що селянські повстанці зазвичай озброювалися кілками.
Освячення козаків
У першій половині XVIII століття серед українських селян польської частини Україні почалися хвилювання. Збіглі кріпосні з'єднувалися з запорізькими козаками з російської частини України і утворювали загони гайдамаків, які здійснювали напади на панські садиби і на єврейські містечка.
У 1768 р. в народі став поширюватися підроблений указ російської імператриці Катерини II, в якому повелівалося "винищувати ляхів і жидів" на Україну. На чолі повстання став запорізький козак Максим Залізняк. Його загони вбивали польських поміщиків і євреїв. Гайдамаки часто вішали на одному дереві разом поляка, єврея і собаку, і робили на дереві напис: "лях, жид та собака - все віра однака".
У місті Умань ховалося понад десять тисяч поляків і євреїв. Дізнавшись про наближення до нього гайдамаків, польський губернатор Умані вислав проти них свою козацьку команду під командуванням сотника Івана Гонту. Але Гонта перейшов на бік гайдамаків. 18 червня 1768 загони гайдамаків підійшли до Умані. Поляки і євреї стріляли з міських стін у облягали з гармат і рушниць, але відстояти місто їм не вдалося. Коли гайдамаки вдерлися в місто, то вони перш за все накинулися на євреїв. Їх по-звірячому вбивали, топтали копитами коней, скидали з дахів високих будівель; дітей піднімали на кінці пік, жінок мучили. Близько трьох тисяч євреїв замкнулися у великій синагозі. Гайдамаки приставили до дверей синагоги гармату, вибили пострілом двері, увірвалися до синагоги й розправилися там з усіма євреями. Покінчивши з євреями, гайдамаки почали вбивати поляків. Був убитий польський губернатор, багатьох поляків вбили в костелі. Вулиці міста були усіяні трупами. Близько двадцяти тисяч поляків і євреїв загинуло під час цієї "уманської різанини".
Гонта
У той же час інші гайдамацькі загони вбивали поляків і євреїв на Поділлі і на Волині – у Фастові, Животовим, Тульчині та інших місцях.
Російський уряд Катерини II спочатку займало вичікувальну позицію, але зі збільшенням розмаху повстання послав війська на допомогу Польщі для придушення повстання. Вже незабаром після уманської різанини Залізняк і Гонта були схоплені російськими військами. Гонта був виданий польському уряду і зазнав болісної страти: з нього здерли смугами шкіру, а потім четвертували. У місті Кодня поляками були по-звірячому страчені понад 300 козаків, які брали участь у повстанні.
Залізняк, як російський підданий, був засланий до Сибіру. Російською владою у сприянні гайдамкам були звинувачені Гервасій Ленцовський та ігумен Мелхіседек.
Залізняк
Незабаром після цих подій, в 1772 р. відбувся перший поділ Речі Посполітої і Правобережна Україна була включена до складу Російської імперії.
Історичні особистості Село Космач прославилося на всю Гуцульщину в часи опришківського руху. Видатний ватажок опришків Олекса Довбуш був тісно пов'язаний з Космачем і багато космачан брало безпосередню участь у опришківський загонах. Про ці події є цікавий документ, який був виявлений у верхній Довбушовской церкви. Це пергаментні записи на 150 сторінок. Писав пергаменти православний монах з Манявського монастиря і датований 1750-1791 рр.. На жаль, за часів війни 1944-1945 рр.. священик Каменецький виїхав до Америки і куди поділися історичні документи хтось не знає. Але Космачани з вуст у вуста передають дані про Олексу Довбуша.
Діяльність і трагічна загибель Олекси Довбуша знайшли своє відображення в народних оповіданнях і легендах, і також призвели до виникнення численних топонімів, таких як «стежка Довбуша», «скеля Довбуша», «камінь Довбуша» (наприклад Скелі Довбуша в Івано-Франківській області). Образ керівника опришків відомий не тільки українського фольклору, а й усній народній традиції угорської, польської та молдавської літератури. У 1959 р. режисер Віктор Іванов зняв художній фільм про життя Олекси Довбуша з Опанасом Кочетковим в головній ролі.
Довбуш
Працюємо з текстом
Легенда про Олексу Довбуша Давно, коли був я ще маленьким хлопцем, була, кажуть, панщина. Селяни були зобов'язані задарма працювати на панів від рання і до самої ночі, а хто на роботу трохи запізнювався і до раннього ранку не був, тому давали десять ударів валків і наказували влазити на високу, метрів на вісім, гірку, на саму вершину, і там кукурікати.
Ось прокричить отак селянин до полудня, а потім злізе, і дадуть йому ще десять ударів палицею, а потім – знову лізь та кукурікай до самого вечора. А на ніч ще десять ударів палицею відлічити.
Терпіли-терпіли селяни таке від пана знущання, а потім зібралися, та й пішли шукати Довбуша: може, він їм порадить та в біді їх допоможе. Шукали його по лісах і нетрях так, може, з місяць, а як знайшли, то повзли до нього на колінах, капелюхи в руках тримали і всі просили:
- Ой, друже Олекса, заступися ти за нас, вже такий у нас лихо-презлий пан.
Поговорив з ними Довбуш по душах, та й каже:
- Ідіть додому і не бійтеся, я до вас прийду.
Зібрав він незабаром своїх легінів і йде до того пана. А у пана будинок кам'яний, стовпи, а двері залізні – не боїться він опришків. Пан нагорі біля вікна та з рушниці в них націлюється. Тут вийшов Довбуш, став навпроти нього, простягнув ось так руку вгору і каже:
- Стріляй, може, і потрапиш у мене.
Пан прицілився, вистрілив, раптом осічка, немає вогню.
А треба сказати, що у цього пана збиралися будувати стайню і лежали на дворі дубові тесані колоди, ланцюги, петлі, скоби і всяка всячина.
Ось взяли опришки найбільший дуб, звалили його на віз, прив'язали ланцюгами і залишили кінець в два метри. Підтягли ближче до садиби, розігналися і як бабахнули дубом тим у двері – розбилися двері, ось вони і увійшли в будинок. Прийшли до пана в світлицю, а Довбуш і каже:
- Ну що, пане, будеш людей бити та змушувати їх кукурікати?
Пан вмить на коліна:
- Ой, змилуйся надо мною, пан Олекса, дам я тобі що хочеш, тільки мене не губи.
Настрахав Довбуш пана, а потім каже:
- Давай барило червінців!
Винесли йому з підвалу. Зсипали їх опришки в бурдюки і рушили далі.
А Довбуш і каже панові:
- Дивись, якщо будеш мучити людей – хоч у Туреччину тікай, а вже тоді по-іншому з тобою поговоримо.
І присмирнів з тієї пори поміщик.
Проаналізуйте текст: 1. Чому люди просили допомоги саме у Довбуша? 2. Де селяни шукали Олексу? 3. Які риси характеру, згідно легенди, можно відмітити у Довбуша? 4. Що Довбуш взяв із селян за допомогу? 5. Як називалися люди, що допомагали Олексі?
Закріплення вивченого 1. Що таке 'Коліівщина'? 2. Коли вона розпочалася? 3. Хто такі опришки? Якою діяльністю вони займалися? 4. Що ще ви знаєте про рух опришків? 5. Хто такий Олекса Довбуш?
Висновки та узагальнення (3-4 хв)
Учень, який підготував удома презентацію (див.домашнє завдання попередньої теми), демонструє її за допомогою проектора. Інші учні коментують слайди, таким чином повторюючи вивчене та узагальнюючи.
Домашнє завдання (1-2 хв)
1. Вивчити матеріал за підручником, опрацювати історичні документи, подані в кінці параграфу.
3. За бажанням: скласти ребуси до теми "Західноукраїнські землі. Поділ Речі Посполитої"
Список використаних джерел:
1. Урок на тему "Гайдамацький рух на українських землях" учителя історії Морозюк Ж. Б. спеціалізованої школи №76 з поглибленим вивченням української мови та літератури ім. О.Гончара, м.Київ
2. Урок на тему "Гайдамаки та опришки - хто вони?" Панчук О. М., учителя історії, Рівненська обл.
3. Ю. А. Мицик, О. Г. Бажан, В. С. Власов Історія України. Навчальний посібник.- К., 2008
5. Лановик Б. Історія України : Навчальний посібник. - К. : Знання-Прес, 2006
Скомпоновано та відредактовано Любименко В.В.
Над уроком працювали
Любименко В.В.
Морозюк Ж. Б.
Панчук О. М.
Бидрін Л.О.
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.