Формування системного уявлення учнів про культурну сферу життя Київської Русі.
Завдання
пояснити учням роль розвитку друкарства на Русі;
формування уявлення про народну творчість Київської Русі;
розвиток навичок засвоєння матеріалу та узагальнення;
повторення вивченого матеріалу.
Хід уроку
Початок уроку
Привітання та оголошення теми.
Мотивація учнів та повторення домашнього завдання
Учитель мотивує учнів до вивчення даної теми та перевіряє завдання, які учні повинні були виконати вдома.
Пояснення нової теми
Важке монголо-татарське іго панування польських і литовських феодалів та інших іноземних загарбників гальмували розвиток Україні. Але український народ зумів своєю наполегливою працею і талантом добитися великих успіхів у розвитку культури.
Просвітництво. Друкарство
Письмові знаки на посуді, прялках, кістяних рукоятках ножів показали, що в цей час на Україні були грамотні не тільки багатії, а й бідні люди. Були знайдені писала, для писання на воскових табличках. Багато освічені люди, які знали іноземні мови, працювали в канцелярії. Вони готували тексти грамот, вели дипломатичні листування латинською мовою. Князі й бояри за великі гроші діставали книги. Великим збирачем книг був волинський князь Володимир Васильович. Деякі книги були окуті сріблом і золотом і прикрашені дорогоцінними каменями. Їх прикрашали місцеві майстри.
Музей книги та друкарства України
Майстерні по виготовленню книг були у Львові та ін. Книги прикрашали картинами і мініатюрами, в'яззю, квітами, листям і тому вони були справжніми витворами мистецтва. З рукописних книг до нас дійшло мало. При церквах і монастирях були відкриті школи, в яких діти навчалися грамоти. Прославився Києво-Печерський монастир. Тут була і школа, і майстерня для книгодрукування. Багато багатих людей навчалися за кордоном, у Краківському, Празькому і Паризькому університетах. У Краківському університеті навчалося близько 100 студентів з України.
Києво-Печерський монастир
Відео-хвилинка.
Зв"язок із сучасністю: годинник у Краківському університеті
Києво-Печерський монастир
Усна народна творчість
Вона розвивалася на основі давньоруської. Особливо поширювалися колядки, щедрівки, притчі, казки, легенди, додання. У XV столітті виник Український народних епос (думи) в яких відбивалася боротьба українського народу проти турецьких і татарських загарбників. Творці й виконавці дум - кобзарі. В окремих думах пропагувалася ідея визволення від кріпацтва.
Центром літописання в XII столітті було місто Холм. Галицько-Волинський літопис в якому автор описує історію рідної землі, засуджує феодальні распи і закликає князів до єдності. Головний герой літопису Данило Галицький. Автор детально викладає історію життя. Волинський літопис розповідає про князя Володимира Васильковича. Розумний правитель, хоробрий воїн, філософ, книголюб.
Співаки, музиканти були при монастирях, деякі з них складали фахівці спеціальні пісні слави. На честь князів і дружинників. Деякі з них вели себе незалежно. У Галицько-Волинському літописі, Макус відмовився служити князеві. Розвивалася ратна (військова) музика. В одному з літописів розповідається, про військо князя Володимировича. У народі популярністю користувалися пісні: трудові, ігрові, весільні, колискові. З'явилися нові жанри: думи та історичні пісні, які виконували кобзарі й бандуристи. Вони користувалися великою пошаною не тільки серед простого народу, а й багатих. Жартівливі, гумористичні пісні виконували скоморохи, використовуючи різні музичні інструменти: гутки, гуслі, волинки, бубни, лютні, сопілки. Поширені такі танці: гопак і козачок. Розігрувалися театральні сценки: блазні, співаки, танцюристи, фокусники, дресирувальники звірів. Подання давали під відкритим небом, на вулиці.
Танок гопак
Архітектура і живопис
Будівництво храмів, фортець, житлових будівель розвивалося після татаро-монгольської навали. Їх будували з дерева, каменю і цегли. У м. Холм - церква Іоанна Прітече, у Львові - церква святого Миколая, у м. Луцьк - церква Іоанна Богослова і Дмитра та ін У 14в. - Храми Покрови - в Хмельницьку.
Живопис - ікона "Волинська богоматір". Українських художників запрошували католицькі. Малювали воїнів-переможців.
Ікона "Волинська богоматір"
Юрій Змієбоєць - воїн пронизує списом змія-чудовисько. Він зображений в лицарських обладунках, на бойовому коні, який топче змію. На лицаря червоний плащ.
Особливо розвивалося написання рукописів: Євангеліє, Псалтир. Була розвинена скульптура, ювелірна справа, кераліка, золотокольорове мистецтво.
Українські майстри внесли свій внесок до скарбниці світового мистецтва. Зв′язок із сучасністю. Софія Київська у наші часі. Вчені знайшли ще одне графіті, підтверджуюче, що Софія Київська насправді старше, ніж вважалося.
Знахідка належить провідному науковому співробітнику музею В'ячеславу Корнієнко. На фресці святого Пантелеймона в центральному нефі Софійського собору він виявив буковки 5-9 міліметрів (тоді дати відображалися літерами), що вказують на те, що фреску її автор закінчив у 1019 році.
Це підтверджує теорію професора Надії Нікітенко, що Софію побудував Володимир, а не Ярослав, пише газета Сегодня.
«Аргументи з графіті вагомі. Але є свідчення літописців, що Софію створили в 1037-му. Останню крапку в даті ставити рано», - вважає начальник главку охорони культури Руслан Кухаренко.
Самостійна робота учнів
Кілька учнів (на вибір вчителя або за власною ініціативою) озвучують власну доповідь 5-7 хв. „Найбільше досягнення культури Русі”, яку підготували вдома.
Історичні особистості
Іларіон, митрополит Київський (11 ст.), Рос. правосл. богослов і церк. діяч.
Про схимника Іларіона відомо, що він жив в одній келії з преподобним Феодосієм Печерським і старанно займався листуванням книг. Відрізнявся особливо суворою стриманістю. Мирно спочив у 1066 р. і був похований у Дальніх печерах.
З «Повісті временних літ» відомо, що Іларіон Київський був священиком княжої церкви в с.Берестове (поблизу Києва) і що в 1051 за бажанням кн.Ярослава Мудрого його поставили митрополитом. Літописець зазначає, що Іларіон був «чоловік благ, книж і постник». Митрополит брав активну участь у просвітницькій і держав. діяльності кн.Ярослава. Після смерті князя (1054) ім'я Іларіон більше не зустрічається, а в 1055 до Києва прибув новий митрополит, грек.
Відомі такі твори Іларіона: «Слово про Закон і Благодать», до якого примикають «Молитва» і «Визнання віри». Іларіон писав ще в той час, коли був священиком. «Слово» свідчить про велику церковну ерудицію автора, богословську освіченість аудиторії, до якої він звертався, і про оригінальність мислення Іларіона.
Іларіон підкреслює національну обмеженість Закону і універсалізм Євангельської Благодаті. Митрополит київський сповідує віру в єдність Біблії і благословляє «Господа, Бога Ізраїлевого, Бога християнського», бо Він «не попустив тварі Своєю ідольські мороком одержимою бути і в бісівської служінні загинути. Але виправдав перш плем'я Авраамове скрижалями і з Законом, після ж через Сина Свого всі народи спас Євангелієм і Хрещенням, вводячи їх в оновлення пакібитія, в Життя Вічне».
Домашнє завдання
1. Вивчити тему за підручником.
2. Доповідь на 3-4 ст. про одну з історичних особистостей періоду, пов"язану з культурним розвитком Русі.
Позакласна діяльність
Відвідування музею книги та друкарства України, м. Київ
Список використаних джерел:
1. Урок на тему "Культура Русі" учителя Сапожко К.С., м.Львів
2. Презентація уроку "Культура Київської Русі" (джерело: valyakodola.ucoz.ru, авторський сайт)
3. Подобєд А. О. Історія України. 9 клас: Майстер-клас. — Х.: Вид-во «Ранок», 2009.
4. Усі уроки до курсу «Історія України». 7 клас. / І. Харківська. – Х.: 2007
Скомпоновано та відредактовано Любименко В.В.
Над уроком працювали
Король Б.Ю.
Любименко В.В.
Сапожко К.С.
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.