Контроль навчальних досягнень учнів. - розвиток аналітичного мислення учнів; - виховання інтересу до творчого спадку Франції, пошани до культурної спадщини. Тип уроку: навчально - виховний Хід уроку: XIX століття внесло воістину неоцінимий вклад до скарбниці всієї світової культури. Це було століття найбільших гуманістичних і естетичних завоювань в Європі, Америці і особливо в Росії. Настільки яскравий і широкий розквіт літератури і мистецтва в цю пору багато в чому визначається тими глибокими і незрідка бурхливими соціальними і політичними зрушеннями, якими було таке багате XIX століття. Літературний XIX століття не збігається з календарним XIX століттям, оскільки історико-літературний і історичний процеси визначаються не датами як такими, а тими або іншими подіями, що зробили істотний вплив на поступальний хід розвитку суспільства.
Вплив історії на літературу.
Такими подіями, що визначили хронологічні рамки історичного розвитку і відповідно літературного процесу декілька умовного в даному випадку XIX століття, були Велика французька революція 1789- 1794 рр. і Паризька Комуна 1871 р.
У Франції в порівнянні з попередніми буржуазними революціями (у Голландії XVI ст і в Англії XVII ст) ця революція викликала найбільш глибокі соціальні і політичні перетворення.
Поряд з революцією у Франції на ідеологічне життя Європи рубежу XVIII-XIX століть великий вплив зробили завершення промислового перевороту в Англії і Війна за незалежність в США. З часу революції суспільно-політичні події у Франції роблять істотний вплив на долі європейських держав. У витоків нового етапу історико-літературного процесу в Європі, що відкривається революційними подіями кінця XVIII ст у Франції, була література періоду Французької революції 1789-1794 рр. Французька література цих років органічно пов'язана з національною традицією попередньої класичної та просвітницької літератури. В той же час французька література 1789-1794 рр. містила в собі передумови, що відкривали дороги до подальшого розвитку романтизму і критичного реалізму у Франції. Провідним напрямом і художнім методом в літературних рухах першої третини XIX століття в Європі був романтизм. Проте з початку 30-х років в літературному процесі все більшою мірою починає переважати критичний реалізм.
Характеристика літератури XIX ст.
Таким чином, основними історико-літературними і теоретичними зарубіжної літератури XIX ст є романтизм і критичний реалізм. Вихідною філософською базою романтизму є ідеалістичний світогляд, що розвивався переважно в напрямі від суб'єктивного ідеалізму до об'єктивного. Ідеалістичний порив до безконечного як одна з характеристик ідейно-естетичних позиції романтиків є реакцією на скептицизм, раціоналізм, холодну розсудливість Освіти. Романтики затверджували віру в панування духовного початку в житті, підпорядкування матерії духу. У вирішенні проблеми «особа і суспільство» романтики переносили акцент на перший компонент цього співвідношення, вважаючи, що розкриття і затвердження людської особи, її всемірне вдосконалення зрештою приведе до затвердження високих суспільних і цивільних ідеалів. Узагальнюючи творчі потенції особистості, романтики, звертаючись до реальної дійсності, самі усвідомлювали ілюзорність подібних вистав. Як результат усвідомлення цього протиріччя, в естетиці ійєнських романтиків виникла знаменита теорія романтичної іронії. У творчості романтиків бере свої витоки образ «зайвої людини», що пройшов через всю літературу XIX століття. Принципове новаторство романтиків в художньому пізнанні дійсності полягало також і в тому, що, рішуче полемізуючи з основоположною тезою просвітницької естетики - мистецтво є наслідування природі, - вони висунули найважливіше положення про перетворюючу роль мистецтва. Вперше воно було сформульоване А. Шлегелем в 1798 р. в рецензії на поему Гете «Герман і Доротея». Затвердження нових романтичних норм в ліриці, в самій її метричній структурі в Англії
пов'язано з творчістю лейкистов і Байрона, частково Шеллі і Китса. У французькій літературі сміливими реформаторами вірша були Віньї Ламартін, Гюго; у німецькій поезії - Брентано, а услід за ним Гейне, Мюллер. Французька революція спонукала літературу перших десятиліть минулого століття осмислити причини, закономірності, що привели до такого бурхливого суспільно-політичного вибуху. Цим пояснюється настільки активне вторгнення в творчість романтиків історичних жанрів.
Саме у такій ідеологічній атмосфері виник і розвивався історичний роман В Скотта, Ж. Санд, який мав величезну дію на всі європейські літератури.
Ми переглянули відео про яскраву представницю французької прози 19.ст. Як ви вважаєте чи можна зрозуміти глибину творчості цієї авторки? Актуально історичний в своїх романах і Стендаль. Важко соціальна сучасність в «Червоному і чорному»,
«Люс’єні Льовене» в іншій манері, чим в Бальзака, але, можливо, навіть ще органічніше ув'язується з попередніми етапами розвитку післяреволюційної Франції. Цей принцип історизму зберігається в новому звучанні і у Флобера, фігури масштабною в європейському літературному процесі.
У творчості Флобера відмічений глибокий драматизм суспільної і естетичної свідомості, породжений негативними наслідками поразки революції 1848-1849 рр. Особливо наочно межі натуралістичної естетики виявилися в творчості французьких письменників Едмона і Жюля Гонкуров. Примітно, що і Шанфлері, і Дюранті, що рахували себе реалістами і справжніми продовжувачами Бальзака, по суті, в своїй естетиці і в творчій практиці теж були натуралістами. Естетичні принципи натуралізму сповідала на ранньому етапі своєї діяльності і талановита англійська письменниця Джордж Еліот. Романтична теорія контрастів, проголошена і послідовно втілена Гюго, в,, значній мірі передувала віддзеркаленню діалектичних протиріч дійсності в творчості критичних реалістів. Одній з ведучих тим творчості критичних реалістів є тема втрачених ілюзій. Вона характерна для всієї європейської літератури XIX ст, і виникнення її було пов'язане з ідеологічними наслідками Французької революції кінця XVIII ст. Творча еволюція деяких романтиків, як би відтворюючи загальну еволюцію романтизму, відмічена все великим зверненням до зображення конкретної реальної дійсності, ослабінням суб'єктивного початку, відходом від нормативних абстракцій і алегорій. Така, наприклад, еволюція Байрона, Шеллі, Гейне. У різній мірі вираження ми маємо тут справу з визріванням реалістичних тенденцій в надрах романтизму.
Контроль навчальних досягнень учнів:
Чим зумовлена розбіжність між календарним та літературним 19 ст.? Які події стали передумовою розвитку романтизму і критичного реалізму у Франції? Охарактеризуйте основні засади романтизму в літературі та філософії Франції. Охарактеризуйте творчість представників французької прози 19. Ст..
Список використаних джерел: • Декомб Винсент Современная французская философия.- М.: Изд-во "Весь мир", 2009.- 344с. • Современная французская новелла ХХ века, 1945-1947.- М: Прогресс, 2001.- 491с. • Предвечный Герман Павлович Французская буржуазная эстетика.- Ростов: Изд-во Ростовского ун-та, 2007.- 252с. • Тетеревникова Анна Николаевна, Хатисова Татьяна Георгиевна. Французская литература.- М.: Просвещение, 2004.- 222с. • Мокрецова Инна Павловна, Романова Вера Лоровна Французская книжная миниатюра XIII века в советских собраниях. 1200-1270.- М.: Искусство, 2003.- 247с.
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.