аналіз образу головного героя повісті.. - розвиток аналітичного мислення учнів; - виховання інтересу до творчості письменника, пошани до культурної спадщини.
Тип уроку:
навчально - виховний
Хід уроку:
Творчість Оноре де Бальзака стало вершиною розвитку західноєвропейського реалізму XIX століття. Творча манера письменника увібрала в себе все найкраще від таких майстрів художнього слова, як Рабле, Шекспір, Скотт і багато інших. В той же час, Бальзак вніс до літератури багато нового. Одним з найзначніших пам'ятників цього видатного письменника стала повість «Гобсек».
Завдання:
Прочитайте уривок: Я никогда не видел у него денег в руках. Состояние его, если оно у него было, вероятно, хранилось в подвалах банка. Он сам взыскивал по векселям и бегал для этого по всему Парижу на тонких, сухопарых, как у оленя, ногах. Кстати сказать, однажды он пострадал за свою чрезмерную осторожность. Случайно у него было при себе золото, и вдруг двойной наполеондор каким-то образом выпал у него из жилетного кармана. Жилец, который спускался вслед за стариком по лестнице, поднял монету и протянул ему. По утрам он сам себе варил кофе на железной печурке, стоявшей в закопченном углу камина; обед ему приносили из ресторации. Старуха-привратница в установленный час приходила прибирать его комнату. А фамилия у него по воле случая, который Стерн назвал бы предопределением, была весьма странная - Гобсек. На вашу думку, якими характеристиками, прийомами автор змальовує образ головного героя?
Особливості повісті
У повісті в концентрованій формі відбилося розуміння Бальзаком законів буржуазного світу, що прийшло до нього ще в часи його роботи в нотаріальній конторі. Письменник бачив зсередини і тому міг так яскраво змалювати весь «змащений маслом механізм будь-якого багатства». І в своїй повісті він розкриває всю суть буржуазного суспільства, де в законі грабіж, зрада, брудні махінації. Зі всією силою драматизму демонструє автор незліченні трагедії, породжені пануванням в суспільстві стосунків купівлі-продажу, типові конфлікти на підгрунті «всемогутності, всезнання, все добрості грошей». Боротьба за стан стає вже не доповненням або деталлю, а основою сюжету, центральною ідеєю всього оповідання.
Завдання:
Охарактеризуйте, як ви розумієте наступний вислів? Я вам зараз підведу підсумок людського життя (.) все одно приходить вік, коли все життя — лише звичка до улюбленого середовища. І тоді щастя полягає у вправі своїх здібностей стосовно життєвої дійсності. Головний герой повести — мільйонер-лихвар — один з володарів нової Франції. Його образ дуже складний і суперечливий. «У нім живуть дві істоти: скнара і філософ, підла істота і піднесена», — говорить про нього адвокат Дервіль. Минуле героя до волі незначне: можливо він був корсаром і поборознив всі моря і океани, торгував людьми і державними таємницями. Повне таємниць також і його справжнє життя. Невідомі витоки його незчисленного багатства. Але одне не викликає сумнівів — це особа виняткова, сильна, наділена глибоким філософським складом розуму. Гобсек здатний помічати дрібні деталі і з унікальною прозорливістю судити про світ, життя і людину.
Ці якості героя в деякому розумінні навіть симпатичні авторові. Проте, на жаль, свій розум і прозорливість Гобсек направляє в неправильне русло. Досліджуючи закони світу, він приходить до висновку, що «в золоті зосереджені всі сили людства... що таке життя, як не машина, яку приводять в рух гроші?
Культ золота
Золото — ось духовна суть всього суспільства». Саме довкола грошей обертається все суспільне життя, лише до золота направлені всі помисли людей. І прийшовши до такого розуміння законів життя, Гобсек робить подібну ідеологію керівництвом до власних вчинків. Гроші повністю поневолили його розум і думки. «Цей стариган, — говорить Дервіль, — раптом виріс в моїх очах, став фантастичною фігурою, уособленням золота». Так, культ золота в Гобсека освячений філософськи осмисленою могутністю грошей і викликає деяку суспільну активність героя. Проте золото вже стало для нього самою метою і вмістом всього життя, поступово витіснивши з його душі всі позитивні початки, які, можливо, могли б виявитися при інших обставинах. Даючи гроші у борг під неймовірно великі відсотки, лихвар відверто грабував людей, безсовісно користуючись їх тяжким положенням, крайньою нуждою і повною залежністю від нього. Черствий, бездушний, він став вже навіть не просто жорстокою людиною, а «людиною-автоматом», «людиною-векселем».
Згубний початок, поміщений в пристрасті до накопичення, пристрасті до грошей викликало непримиренне критичне відношення Бальзака до буржуазії, що прагнула затверджувати за допомогою золота своє панування в суспільстві. Образ Гобсека став для його творця живим втіленням тієї могутньої хижацької сили, яка неспинно пробивалася до влади, не зупиняючись ні перед чим, використовуючи будь-які, навіть найнижчі і підлі засоби для досягненні своєї мети, і ні на секунду не сумніваючись в собі. Автор намагався розібратися по суті цієї сили, в її витоках, для того, щоб як можна яскравіше і правдиво розкрити всі її основи, викрити, показати світу у всій її підлоті і низькості, збудити в людях людську свідомість, мораль, моральність. Письменник рішуче критикує матеріальні інтереси, на яких будувалася політика, державна влада, закони. І робить це настільки переконливо і правдиво, що з його книг, по словах Ф. Енгельса, ми взнаємо більше, «ніж з книг всіх фахівців — істориків, економістів, статистиків цього періоду, разом узятих». Домашнє завдання: Напишіть твір на тему: «Чим близький образ Гобсека?»
Список використаних джерел: Урок на тему: Сближение отдалённых реальностей.Художественные характеры Гобсека и Плюшкина на уроке литературы. Лидия ШАХОВА, г. Ульяновск. Шахова Л.Г. Разрушение личности в буржуазном мире: Повесть Бальзака «Гобсек» в 9-м классе // Литература в школе. 2009. № 3. Бальзак О. Гобсек / Перевод с франц. Н.Немчиновой. М., 2008. С. 63. Все дальнейшие сноски на повесть даются по этому изданию. Гоголь Н.В. Мёртвые души. М., 2000. С. 108. Все дальнейшие сноски на поэму даются по этому изданию. Большакова А. Усадебные локусы в «Мёртвых душах» // Гоголь как явление мировой литературы: По материалам международной научной конференции, посвящённой 150-летию со дня смерти Н.В. Гоголя. М., 2003. С. 248. Шульц С.А. Чичиков: Одиссей или Эней? (Об эпическом в «Мёртвых душах» // Гоголевский сборник. СПб.–Самара, 2003. С. 125. Топоров В.Н. Вещь в антропологической перспективе (апология Плюшкина) // Миф. Ритуал. Символ. Образ. Исследования в области мифопоэтического. М., 2005. С. 89. Над уроком працювали Пилипенко Вікторія Лідія Шахова Відредаговано і надіслано Пилипенко В.В.
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.