Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література>>Зарубіжна література 11 клас>>Зарубіжна література: Проблематика та система образів твору. Алегоричний сенс зображення людського суспільства, в якому немає місця ангелам. Сенс фіналу та назви оповідання.
Ангел на запитання Пелайо та Елісенди відповідає якоюсь незрозумілою мовою, через що (ось вона, знаменита іронія Маркеса!) вони спочатку приймають його за постраждалого від аварії іноземного пароплава. І тільки сусідка подружжя без вагань назвала чудернацького прибульця ангелом. Звертає на себе увагу, однак те, що вона також поставилася до загадкового гостя а недовірою, не чекаючи від нього нічого доброго. Відтак подружжя утвердилося у своєму рішенні якомога швидше позбутися візитера. Таке ставлення до ангела свідчить про нечутливість людей до чудесного. Не випадково чуду на подвір'ї Пелайо відводиться найзанедбаніше й найпринизливіше місце - курник.
Таку ж саму нездатність до спілкування з чудесним ми спостерігаємо і в реакції земляків Пелайо та Елісенди, що завітали до їхнього подвір'я наступного ранку: «сусіди стояли перед курником, розглядаючи ангела без будь-якої святобливості, й кидали йому їжу крізь сітку, немовби то було не надприродне створіння, а якась циркова тварина». Письменник відверто глузує із жителів селища, переповідаючи про їхні наївні плани щодо «доцільного використання» дивного гостя (наприклад, зробити його «головою» всесвіту, генералом, який вигравав би всі війни, засновником нового роду крилатих людей). Особливо виразною є оцінка, що її дав ангелу представник офіційної церкви отець Гонзага: вражений жалюгідним образом посланця небес, він висловив сумніви щодо приналежності цієї крилатої істоти до воїнства Господня й запропонував звернутися за поясненням до єпископа, аби той, у свою чергу, запитав про дивного візитера у самого папи римського (потім у Римі ще тривалий час обговорювалися безглузді питання, чи знає ан-гел-приблуда арамейську мову або, наприклад, чи може він втриматися на кінчику голки).
Буденні, навмисне знижені деталі в образі ангела, покликані підкреслити реалістичність його перебування на землі. Маркес, доречі, досить часто використовував цей прийом. Скажімо, у романі «Сто років самотності», він вводив у фантастичну сцену побутову подробицю - перкалеві простирадла, на яких героїня підносилася в небо. У такий спосіб письменник добивався того, щоб читач повірив у реальність неймовірного, природність надприродного.
Гостина ангела, з якої розпочалася серія чудес у селищі, спричинила незвичайне пожвавлення навколо будинку, в якому він знайшов притулок. Внаслідок цього господині спало на думку брати гроші з усіх бажаючих подивитися на дивовижу. Відтак Пелайо та Елісенда зібрали гроші та змогли поліпшити своє життя. Тим часом ангел у свідомості їхніх земляків перетворився на таку собі міфічну істоту.
Іронічно змальовуються в оповіданні наївні спроби спілкування численних відвідувачів двору Пелайо та Елісенди з ангелом: хтось замислювався над тим, що їдять такі дивні створіння, хтось - висмикував з його крил пір'я, а хтось з цікавості навіть припік йому бік залізякою. Ближчим за цю незбагненну істоту та її «сумнівні» дива селянам був, пише Маркес, мандрівний цирк, в якому демонстрували дівчинку, що через непослух перетворилася на павука. Адже причина її перетворення була людям зрозуміла, до того ж сама зачарована щиро й з великим смутком розповідала про свою біду. Зрештою, платня за циркове видовище була меншою, ніж призначена за демонстрацію старигана з крилами.
Відтак селяни потроху втрачали інтерес до ангела, який невідомо для чого і чому завітав в їхні краї, не розповідав їм страхітливих «повчальних» історій і не розважав їх вправними фокусами. Зрештою, вони відвернулися від нього. Чудо, доводить письменник, так нічого й не змінило в житті людей: окрім будинку, що його збудували Пелайо та Елісенда на гроші, виручені від показу незвичайного старигана, у селищі все залишилося по-старому.
У фіналі твору ангел, що одужав після тривалої хвороби, відлітає на зміцнілих крилах. Люди не шкодують за ним. Його несподіваний відліт - це, мабуть, найбільше диво, адже у такий спосіб він довів, що є «не стариганом з крилами», а справжнім ангелом. Однак і на це чудо люди не реагують...
Отже, в оповіданні змальовується ситуація зустрічі людини з чудесним, сказати б - ситуація тривалого співіснування людини з чудом, яка, проте, не має суттєвого впливу на її життя. Існуючи поруч, світ людей і світ надприродного залишаються по суті відокремленими один від одного, тому кожен з них виявляється приреченим на самотність...
Лекція «Самотність Латинської Америки», виголошена Маркесом з приводу отримання Нобелівської премії, завершувалася такими словами: «У такий самий день, як сьогоднішній, мій учитель Вільям Фолк-нер промовив: "Я відмовляюсь прийняти кінець людини". Я був би не-достойний стояти на цьому місці, якби не усвідомлював, що велика трагедія, у можливість якої він відмовлявся вірити тридцять три роки тому, тепер, вперше за всю історію людства, стала можливою. Перед цією жахливою реальністю, яка у всі часи здавалася людству утопією, ми, творці вигадок, котрі ладні вірити в усе, що завгодно, маємо право повірити і в те, що ще не пізно зайнятися створенням утопії, прямо протилежної за своїм змістом. Нової прекрасної утопії життя, де ніхто не вирішуватиме за інших, як їм вмирати, де пануватиме справжня любов і буде можливим щастя, і де покоління, які від народження засуджені на сто років самотності, раз і назавжди здобудуть нову земну долю».
ЗАПИТАННЯ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗГОРНУТОЇ ВІДПОВІДІ 1. Що мають на увазі літературні критики, коли говорять про «карибське чудо»? 2. У чому полягає своєрідність культурного розвитку Латиноамериканського континенту? 3. Як ви розумієте термін «магічний реалізм»? 4. Розкажіть про життєвий і творчий шлях Ґ. Ґарсіа Маркеса. Як обставини дитинства позначилися на його мистецькому світосприйнятті? 5. Схарактеризуйте центральні проблеми й провідні художні особливості Маркесової прози. 6. Як оповідання «Стариган з крилами» пов'язане із загальним задумом збірки «Дивовижна й сумна історія наївної Ерендіри та її жорстокої бабці»? 7. Які духовні проблеми порушує письменник у сюжеті про гостину ангела на землі? 8. Спираючись на художній текст «Старигана з крилами», наведіть приклади поєднання фантастичних і реалістичних елементів у художньому світі Ґ. Ґарсіа Маркеса.
Є.Волощук "Зарубіжна література 11 клас"
Вислано читачами інтернет-сайту
Календарно-тематичне планування зарубіжної літератури, завдання школяру 11 класу, курси учителю 11 класу
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|