розширити знання учнів про стилі казок. - розвиток аналітичного мислення учнів; - виховання інтересу до творчості письменника, пошани до культурної спадщини. Тип уроку:навчально - виховний Хід уроку:
Організаційний момент.
Літературна казка, тобто казка не фолькльорна, а написана автором, багато в чому схожа з народною казкою, навіть якщо вона не звертається до класичних казкових сюжетів і обходиться без звичних казкових персонажів на зразок баби-яги, без чудес у дусі скатертини-самобранки. І дія літературної казки розвертається частіше не в "якомусь царстві, якійсь державі", а в звичайній квартирі сучасного міста або на фермі та притому не "колись", а у наш час. !|
Та все ж, не дивлячись на відмінності, що впадають в очі, багато що зближує народну і літературну казки. Воно і зрозуміло: адже обидві вони породжені усним словом. Казка — це те, що одна людина розповідає іншим. Народні казки протягом сотень років передавалися з вуст у вуста, це загальновідомо.
Робота над новим матеріалом
Цікаво, що і літературна казка теж часто формується як усний жанр. Тому є безліч прикладів. Перш за все, звичайно, Люіс Керролл. Всі знають, що "Алісу в Країні чудес" він спочатку розповідав, а лише потім написав. І Ганс Крістіан Андерсен, який лише в дев'ятнадцять років пішов в школу і навчився грамоті, — задовго до цього розповідав всім свої казки. Та і Астрід Ліндгрен свою першу казку про Пеппі довга панчоха розповідала дочці вечорами, а потім на її прохання записала... Ось саме так, як усне слово, навіть, точніше, як гра, народилася і повість-казка Алана Олександра Мілна "Вінні-пух і всі всі-всі". У будинку був хлопчик, маленький Крістофер Робін, який любив гратись. У нього з'явилися перші іграшки. Вінні-пух, наприклад, це дивне плюшеве ведмежа, оселився в Крістофера Робіна, коли хлопчикові був всього рік. Потім йому подарували ослика Іа-Іа, який втратив хвіст, і поросятка П'ятачка. Таким чином Вінні-пух більше не був самотній, у нього з'явилися товариші, і між ними зав’язались дружні взаємини. А значить, стали траплятися всякі випадки.
Для Алана Олександра Мілна вигадування оповідань не було балощами, дозвільним заняттям або, як зараз сказали б, хобі. Мілен був професійним літератором, автором відомих у той час детективів, драматургом, чиї п'єси ставили в театрах. Але зі всього його великого літературного спадку випробування часом витримали лише книжки про плюшевого ведмежа Вінні-пуха і вірші. Казка, не дивлячись на значну роль фантастики, має життєві підстави: у ній в особливій формі відбивається дійсність і розкриваються народні сподівання і чекання. Казки мають три жанрові різновиди казки про тварин, казки чарівні і казки соціально-побутові. Кожен з названих різновидів має свої сюжети, персонажі, поетику і стиль. У другій чверті XIX століття широкий розвиток отримує літературна казка, що виникла як жанр в останній третині XVIII століття. Вона зіграла значну роль в ідеологічній, літературній боротьбі, зробила вплив на широкі читацькі круги, на подальший розвиток російської дитячої літератури. Класичні твори в цьому жанрі створили А. С. Пушкін, В. А. Жуковський, П. П. Ершов, М. Ю. Лєрмонтов.
Вікторина:
Як звали собаку з "Казки про мертву царівну..."?
Ім'я сина царя Салтана? Назва острова, мимо якого проходила дорога в царство Салтана. Казки В. Даля Белінський визнавав по-справжньому народними,він писав що цей письменник , так глибоко проник в склад розуму російської людини, до того опанував його мову, що казки його — справжні російські народні казки. Даль, по словах Белінського, знає і любить російського мужика, «уміє мислити його головою, бачити його очима, говорити його мовою». Письменники виступали не лише з публіцистичними і критичними статтями, а через художні твори показували справжнє обличчя російського народу, у тому числі і через усно-поетичну творчість самого народу, шляхом створення позитивних образів, носіїв кращих рис народної вдачі.
Вікторина:
Для чого була використана сушена тріска однієї з героїнь з казки "снігова королева"?
Хто батьки стійкого олов'яного солдатика? Якого зросту була Дюймовочка? Народні казки сталі популярні в цей період ще по ряду інших причин: в умовах важкого гніту миколаївської реакції, натиску поміщиків, який посилювався, людям, які втрачали надію, хотілося читати про веселі, забавні пригоди удачливих героїв з народу і тим самим укріпити свої душевні сили. Такі основні причини, що викликали до життя літературні казки 30— 40-х років. Народні казки сталі популярні в цей період ще по ряду інших причин: в умовах важкого гніту миколаївської реакції, натиску поміщиків, що посилюється, людям, що втрачають надію, хотілося читати про веселі, забавні пригоди удачливих героїв з народу і тим самим укріпити свої душевні сили. Такі основні причини, які стали основою літературної казки 30— 40-х років. Якщо Жуковський прагнув згладити гострі кути, примирити протиріччя і ушляхетнити народні сюжети, то Ершов слідував їм, зберігаючи без зміни казкові реалії,а
Пушкін звільняв народну казку від хворої фантазії, робив її змістовнішою і яскраво виражаючою суть народної творчості, піднімав її на вищий рівень. Лєрмонтов вже в самому записі зумів зберегти властивий їй народний колорит.
У другій чверті XIX століття жили письменники-професіонали, для яких робота в дитячій літературі була справою всього життя. Серед них особливо виділялися А. Ішимова, П. Фурман, Б. Федоров, Ст Бур'янів, А. Зонтаг, Ст Левів. Вони були не однаково талановиті і творчо активні, але близькі по ідейному напрямку.
Запитання на закріплення нової теми:
Яка різниця між літературною та фольклорною казкою? Яких письменників літературної казки ви знали? Як зароджувалась літературна казка?
Домашнє завдання:
Вивчіть напам’ять уривок з фольклорної казки і з літературної.
Список використаної літератури:
Урок на тему : Літераткрна казка Росії, Нижник О. М., викладача світової літератури Сш. № 7 ,м. Хмельницький. Урок на тему : Фольклорна і літературна казка, Колісніченко В. Д., викладача світової літератури Сш. № 5 ,м. Кременчуг. Дереза, Людмила Васильевна Романтизм и русская литературная сказка первой половины XIX века.- Полтава: АСМІ, 2009.- 250с. Зарубежная литература: Х1Х век. Романтизм. Критический реализм. Хрестоматия.- М.: Просвещение, 2009.- 639с. Болгаров Михаил Владимирович Русская и зарубежная литература в кроссвордах и заданиях .6 класс.- Харьков: Изд. группа "Основа", 2009.- 96с. Зарубежная повесть.- М.: Прогресс, 2005.- 944с. Відредаговано і надіслано Пилипенко В.В.
----
Над уроком працювали
Пилипенко В.В.
Колісніченко В. Д.
Нижник О. М.
Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на Образовательном форуме, где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав блог, Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. Гильдия Лидеров Образования открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.