Гіпермаркет Знань>>Музика>>Музика 8 клас.Повні уроки>> Музика:Модернізм. М.Равель.Повні уроки.Повні уроки.
Тип уроку Комбінований Мета
Задачі уроку
Хід уроку
Учень повинен знати Окремі художні явища у соціокультурному просторі; Основні риси, течії імпресіонізму і конкретні прояви у творчості композитора; Досягнення видатних композиторів та їх місце в історії музики. Учень повинен вміти Вміти розбиратися в музичних стилях і в засобах музичної виразності. Привітання вчителя, вступне слово, оголошення теми уроку (1-2 хв) Короткий вступ. Пояснення цілі матеріалу, його значення в світовому надбанні. Модернізм Слово "модернізм" (від франц. moderne - новітній, сучасний) - це не лише термін, що позначає певний напрям у художній літературі. У загальному культурному контексті воно набуло сили стрижневого поняття, що фіксує докорінні зміни у мистецтві, філософії, і ширше - у світорозумінні людини XXст. В. Вулф Англійська письменниця-модерністка В. Вулф напівжартівливо датувала виникнення модерністського мистецтва груднем 1910 p., оскільки саме тоді, за ЇЇ словами, змінилася людська природа. Звісно, не слід розуміти її твердження буквально, адже процес модерністського оновлення, що відбувався у царині гуманітарної культури, навряд чи міг з'явитися якогось конкретного місяця чи навіть року. Естетичні витоки модернізму сягають ще доби декадансу, коли в універсальних художніх системах романтизму та реалізму зародилися нові напрями та течії: від критичного реалізму відбрунькувалися натуралізм та імпресіонізм, а від романтизму - неоромантизм та символізм. На початку ж XX ст. ці напрями та течії, що вже вичерпали свій духовно-естетичний потенціал, були синтезовані модернізмом на новій основі. Внаслідок такого синтезу визначилась одна з найхарактерніших рис модерністської літератури - принцип поєднання елементів життєподібного зображення (натуралістичних та імпресіоністичних) з елементами умовними, символічними. Модернізім (франц. Modernisme, від moderne - новітній, сучасний) - основний напрям буржуазного мистецтва доби імперіалізму, що характеризується розривом з ідейними і художніми принципами класичного мистецтва. Видатні композитори Моріс Равель (Ravel)(1875-1937) Равель народився 7 березня 1875 року в містечку Сибур, розташованому наАтлантичному узбережжі, на кордоні Франції та Іспанії. Він був первістком уродині П'єра-Жозефа Равеля і Марії Делуар. Його батько, виходець зі Швейцарії, працював у той час в Іспанії, мати була із старовинної сім'ї басків.Таким чином, Равель за походженням наполовину баск, що виявлялося в йогозовнішньому вигляді, психологічному складі, художньому темперамент. Батько Равеля - талановитий винахідник, охоче присвячував своє дозвіллямузиці, і Моріс, природно, рано з нею стикнувся. Приблизно у віці 6-7 роківмузичні заняття Моріса стали носити систематичний характер. Спершу нимикерував композитор і піаніст Анрі Гіс, який називав маленького Моріса "розумницею ". З 1887 року музичну освіту хлопчика продовжив Шарль Рене(учень Деліба). Він не тільки вчив Равеля техніці виконання, а й дав йомуперші уроки гармонії, контрапункту і навіть композиції, інтерес до якої у тогорано прокинувся. Перші твори Равеля, що дійшли до нас, відносяться до 1893 році. Всі п'єсимістять чітко виражені риси його стилю. І тим не менш самокритичний до педантичності Равель пізніше вказував, що в них він випробував вплив музикидвох композиторів - Шабрие і Саті. Юний Равель захоплювався незвичністюцих творчих натур. Його залучали їх незалежність, сміливість, нетрадиційність. У 1897 році Равель був прийнятий в клас композиції Габріеля Форе, в тому жроці він почав займатися контрапунктом з Ан-Дре Жедальжа. Равелю дужепощастило, що він навчався у цих музикантів. У 1900 році Равель завершив курс навчання в консерваторії. По закінченні їїмолоді композитори, як правило, брали участь у конкурсі на отримання найвищої нагороди - Великий римської премії. Весною 1901 року Равельсерйозно готувався до конкурсу. У цьому ж році він здійснив першу спробузавоювати Римську премію і ледь не домігся успіху. Равелю майже вдалосяприспати пильність журі коректним стилем своєї кантати "Мірра". Йомуприсудили другу премію. Потім Равель пробував свої сили на конкурсах 1902 і1903 років, але - безрезультатно. У 1905 році, коли Равель з міркувань віковогоцензу (йому виповнилося 30 років) міг конкурувати в останній раз, його недопустили до конкурсу. Музична мова М. Равеля багатий невирішеними аккор -довимі затриманнями, нонаккордамі, ундецімаккордамі. Альтерірованние іквартовие співзвуччя не дозволяються, а химерно змінюються, як елементизвукового колориту. Особливу свіжість музики композиторів-імпресіоністів додаловтілення ладових і ритмічних елементів, запозичених з фолькльорнародів Сходу, Іспанії, Америки. Важливо, що східна музика розкріпачили думка композитора відфункціональності європейської гармонії і породила дивовижний побарвистості і новизні гармонійний мову. Сильним захопленням Равеля стала музика Іспанії. "Іспанська година", "Іспанськаропсодія "," Балера "," Пісні Дон-Кіхота "- це далеко не повний переліктворі пронизані ритмами, мелодіями та інструментальнимиприйомами, властивими народної іспанської музики. В "Іспанської рапсодії"вперше повною мірою позначилася близькість Равеля до іспанського фольклору. Народно-танцювальні елементи Равель органічно втілив в "Циганський рапсодії" для скрипки з оркестром. Вони наклали відбиток якна "вогняну" ритміку твору, так і на його гармонійний мова (наприклад, на зіставленні мінору та мажору). Творчаособистість Равеля сформувалася значно раніше, коли композитору було всього 20 років. Його фортепіанна "Хабанера", написана в середині 90-хроків вже цілком характеризує майбутнього автора "Балера". Надалідіяльність Дебюссі і Равеля розвивалася протягом двох десятків роківпаралельно і була відзначена подібними явищами в області композиторських стилів. Равель багато чого запозичив з арсеналу творчих знахідок Дебюссі. Цізапозичення неважко знайти в гармонійному мовою молодого Равеля --наприклад чуттєву розкіш м'яко дісанірующіх акордів у "Шахерезада",велика кількість нонаккордових співзвуч в "Гри води", а також часте частезвернення композитора до старовинних ладів, діатонічний і натуральнимзвукоряду. Тяжіння Равеля до імпресіонізму не обмежилася комплексомновітніх технічних засобів - естетика імпресіонізму, з її культомвраження-відчуття і навмисною фіксацією одиничного, стала напевний час естетикою самого Равеля ( "Відображення", "Гра води", "Привиди ночі "). Равель тяжів до традицій XVIII-XIX століть, непоривав з ними. При цьому слід зауважити, що традиція наповнюється у Равеля сучасним змістом. Він вважає за краще справжні людські почуття - яскраві іпристрасні: Тріо, "Балера", концерт ре мажор для фортепіано з оркестром --досить переконливі тому приклади. Равель прагне до ясності форми: "Спочатку я намічають горизонталіі вертикалі, а потім, висловлюючись мовою живописців, починаю малювати " Після "Іспанської рапсодії", "Нічного Гаспара", "Дафніса і Хлої" Равель отримаввизнання як один з найоригінальніших і видатних представників сучасної йомуфранцузької музики. Кожне його новий твір не залишало байдужими пресу,музикантів. Найвпливовіші критики присвячували йому розгорнуті статті; в 1914 році вийшла перша монографія про нього, що належить перукомпозитора і музичного вченого Ролана Мануеля, яка закінчувалася такимисловами: "... вслухайтеся в цей голос одного з найпривабливіших геніїв, якірозцвітали на землі Франції ". Друга Світова війна стала для Равеля найглибшою потрясінням. У перші днівійни Равель, за його визнанням, працював, як ніколи, "з шаленим, героїчнимнесамовитістю". Плани Равеля полягали в тому, щоб, незважаючи наофіційне звільнення від військової служби, потрапити в діючу армію.Забракований військовою комісією, він намагався домогтися зарахування в льотчики, що, безсумнівно, свідчить про його безстрашність, бо на зорі авіаціїкожен політ був пов'язаний з великим ризиком. Але лікарі не допустили його за станом здоров'я. Тоді він вступив добровольцем до армії в якості водіясанітарного транспорту і з жовтня 1915 до весни 1917 року стійко переносиввійськові тяготи і злигодні, будучи на найнебезпечніших ділянках фронту.Лише внаслідок важкої хвороби (загальне і нервове виснаження,обмороження ніг) Равеля відправили в тил. Останні роки життя Равеля були затьмарені важкою хворобою мозку, що призвела його до операції, яку Равель не переніс. Він помер 28 грудня 1937 року. Цікаві факти 1. Перефарбуйте ваші клавіші ... Музичні здібності у Равеля стали виявлятися досить рано. У хлопчика бувабсолютний слух і він вивчив ноти раніше, ніж абетку. Як-то раз, будучи з батьками в гостях, де за звичаями того часу не обійшлосябез музикування, маленький Моріс рішуче вступив в суперечку з дорослими:він стверджував, що нота, яку всі приймали за "фа-дієз", насправді - чисте"фа". - Подивися на клавіатуру, Моріс, ти ж бачиш - це чорна клавіша, а отже, це"фа-дієз", - умовляв батько. - Значить, її потрібно перефарбувати вапном в білий колір, - не здававсямалюк, - це "фа" чисте. Пізніше, коли господарі перевірили лад інструменту, виявилося, що рояльдійсно був налаштований на півтону вище ... Прослуховування творів М.Равеля
Поняття та терміни Внутрішній слух Бути може, ви знаєте, що великий Бетховен страждав хворобою органів слуху, і до кінця життя геть нічого не чув. Не міг він чути і виконання своїх останніх творів. Як же так, запитаєте ви. Адже всім відомо, що слух - головне для музиканта.Дітей з поганим слухом не приймають навіть у музичну школу, а тут - великий композитор, автор геніальних творів, виявляється, писав їх, будучи зовсім глухим! Справа в тому, що слух, тобто здатність сприймати звучний світ, буває різним.Фізичний слух дає нам можливість чути у фізичному сенсі: сприймати звуки, які весь час нас оточують. Шум хвиль, шелест листя, дзижчання бджоли, потріскування сучків ... Тут у людини дуже багато суперників: майже всі тварини чують краще, ніж ми, слух у них значно гостріша. Ви самі, напевно, не раз могли переконатися в цьому, якщо любите тварин. Собака насторожує вуха і починає гавкати, коли ви ще не чуєте чужих кроків, кішка хижо вигинає спину і безшумно крадеться до стіни, за якою ви ще ніяк не можете вловити мишачого дряпання. Але є інший слух - музичний, притаманний тільки людині. Музичний слух - це здатність вловлювати зв'язок між звуками, запам'ятовувати і відтворювати їх, сприймати їх не як випадкові поєднання, а вникаючи в їхній зміст, усвідомлюючи їх художнє значення. Ось цей-то слух і необхідний кожному музикантові. У тому чи іншому вигляді музичний слух є у кожного. Просто в декого він виражений дуже яскраво, а в інших слабше. Але музичний слух можна розвинути, якщо дуже хотіти і наполегливо домагатися цього. Список використаної літератури
Над уроком працювали: учитель Козубська В.М., учитель Парфенюк А.М., дипломований спеціаліст Муха О.М
|
Авторські права | Privacy Policy |FAQ | Партнери | Контакти | Кейс-уроки
© Автор системы образования 7W и Гипермаркета Знаний - Владимир Спиваковский
При использовании материалов ресурса
ссылка на edufuture.biz обязательна (для интернет ресурсов -
гиперссылка).
edufuture.biz 2008-© Все права защищены.
Сайт edufuture.biz является порталом, в котором не предусмотрены темы политики, наркомании, алкоголизма, курения и других "взрослых" тем.
Ждем Ваши замечания и предложения на email:
По вопросам рекламы и спонсорства пишите на email: