Гіпермаркет Знань>>Зарубіжна література >>Зарубіжна література: Шарль БОДЛÉР (1821–1867). «Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія». Життєвий і творчий шлях письменника
Тема: Шарль Бодлер – пізній романтик і предтеча символізму.
Кожна людина магічно (або поетично – що одне і теж), приймаючи оточуючий світ, обов’язково зустрічає вірші, що глибоко хвилюють. Для когось – це пісні Висоцького, для когось – це Гумільов, Петрарка, Рильке – не суть важливо. Важливо те, що відчуваючи глибину, деяку поетичну напругу і музичність поетичної фрази, людина відчуває саме магію поетичної форми, магію, що творить поет. Кожен справжній поет неминуче є магом, постійно змінюючи себе і оточуючий світ. І в цьому розумінні поети навіть вище магів, так як не кожен маг може назвати себе поетом. На сьогоднішньому уроці, розпочинаючи розмову про творчість французького поета Шарля Бодлера, мені б хотілося сформулювати основну направленість нашого знайомства з поетом і його творчим доробком так: «Магія Бодлера». По-різному приходять до нас поети, з якими потім уже не розлучаєшся, як правило, спочатку: вірш, іноді рядок, потім пошуки збірки – знайомство стає ближчим, тіснішим, ріднішим. А буває по-іншому. Я з поезією Бодлера познайомилася дуже оригінально. Спочатку читаючи про французьку поезію ХІХ ст., я зустрілася з висловом Рембо: «Бодлер – король поетів», потім запам’ятався вислів Валері про збірку Бодлера «Мушу визнати, що книга, яка читається без труднощів, майже нічого мені не дає». Марина Цвєтаєва пише у вірші «Чарівник» робить сміливе порівняння (назва вірша!): – А чи зустрілися вам при підготовці до уроку якісь цікаві думки інших поетів , критиків про Бодлера? Учні попередньо поділилися на групи: «літературознавці», «біографи», «теоретики». Ці всі повідомлення підготували «літературознавці» Андре Моруа, відомий французький письменник-мемуарист, літературний критик, автор збірки «Літературні портрети», писав про Бодлера; «…в тому й особливість витвору мистецтва, що в ньому нічого не можна змінити. Шартський собор і сонет Бодлера такі, які вони є. І не інакші». Акутагава Рюноске, японський письменник, в одній із своїх новел висловився ще категоричніше: «…людське життя не варте одного рядка Бодлерівського». Наш земляк і сучасник, поет-перекладач Іван Петровцій (він переклав вірші Бодлера, видав поетичні і прозові переклади збіркою «Літанії сатани») пише: «Бог дав мені життя фізичне, Бодлер дав мені життя духовне». Отже, повідомлення цікаві, що ж це за «чарівник», як назвала його М. Цвєтаєва, що нам відомо про цього поета? Можливо, є сенс послухати коротенькі повідомлення учнів, що готували довідки про поета біографічного характеру. Учні класу цікаві факти занотовують у свої зошити Його батько, якому було вже за шістдесят, походив із селян, він вийшов у люди ще за «старого режиму» належав до інтелігенції, що сформувалася в добу Просвітництва. Мати поета, походила з міщанської сім’ї, була молодша від чоловіка більше ніж на тридцять років. Батько помер, коли Шарлю було сім років. Незабаром мати вдруге виходить замі за офіцера Опіка, людину обмежену, ретельного служаку. Основи людської особистості закладаються в дитячі та юнацькі роки, що значною мірою визначає подальше формування психології та світосприймання. На Шарля Бодлера, безперечно, глибоке враження справила сімейна драма: смерть батька, якого він любив, і поява вітчима, якого він не прийняв і зненавидів. Той же поставив собі за мету перевиховати «важку дитину». Друге заміжжя матері і її покору вітчимові Шарль сприйняв як зраду, котру не міг простити їй до кінця життя. Ви уже, особливо «теоретики», знайомилися з віршами Бодлера, чи не зустріли ви твору, в якому би звучали ці поетично трансформовані біографічні мотиви? У великому вірші «Благословення», яким відкривається цикл збірки «Квіти зла», що називається «Сплін і ідеал» (перший і найбільший цикл єдиної збірки поета), йдеться про трагічну долю в чужому і ворожому його світі:
Та чи не важливіше зазначити, що вже в юні роки, в «лоні сім’ї» складається визначальна модель стосунків поета зі світом, яка не змінюючись надалі, буде лише розширюватися й поглиблюватися. В основі її складний комплекс умонастроїв, що включає, з одного боку, конфронтованість і палкий протест, з другого – почуття відчуженості, відчаю, приреченості. Конфлікт із сім’єю спонтанно переріс у конфлікт з усім буржуазним суспільством. Цікаве повідомлення. Дійсно, про поета найповніше можуть розповісти вірші, бо саме в поетичному рядку поет звіряє все: наболіле, сокровенне, таємне і незрозуміле навіть самому собі. Зараз послухаємо ще кілька цікавих повідомлень-родзинок «біографів». 1. Роки навчання в коледжі, виключення з коледжу. Причина: не видав друга, з’їв записку, яку вимагав показати вчитель. Мотивував тим, що не може видавати чужих таємниць. 2. Поглиблення конфлікту з матір’ю та вітчимом. «Заслання» на о. Маврикій, самовільне повернення в Париж, розрив з сім’єю. 3. Вільне життя в паризькому аристократичному середовищі, намірений епатаж (пофарбував волосся у зелений колір), перші статті-відгуки про виставки художників-експресіоністів, рішення займатися поезією. 4. робота над збіркою «Квіти зла», підготовка до видання. Американський письменник Едгар По, твори якого перекладав на французьку мову Бодлер, писав: «Квіти зла» – вершина творчості Бодлера». 1. За власним бажанням вивчити вірш Ш. Бодлера напам’ять.
|
Авторські права | Privacy Policy |FAQ | Партнери | Контакти | Кейс-уроки
© Автор системы образования 7W и Гипермаркета Знаний - Владимир Спиваковский
При использовании материалов ресурса
ссылка на edufuture.biz обязательна (для интернет ресурсов -
гиперссылка).
edufuture.biz 2008-© Все права защищены.
Сайт edufuture.biz является порталом, в котором не предусмотрены темы политики, наркомании, алкоголизма, курения и других "взрослых" тем.
Ждем Ваши замечания и предложения на email:
По вопросам рекламы и спонсорства пишите на email: