|
|
Строка 1: |
Строка 1: |
- | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська література|Українська література]]>>[[Українська література 9 клас|Українська література 9 клас]]>> Українська література: Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» — перший твір нової укр. драматургії. її сценічне життя. Торжество народної етики.''' | + | '''[[Гіпермаркет Знань - перший в світі!|Гіпермаркет Знань]]>>[[Українська література|Українська література]]>>[[Українська література 9 клас|Українська література 9 клас]]>> Українська література: Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» — перший твір нової укр. драматургії, її сценічне життя. Торжество народної етики.''' |
| | | |
- | <br> | + | <metakeywords>українська література, клас, 9 клас, урок, на тему, соціально-побутова драма, драма наталка полтавка, перший твір, перший твір друматургії, новох української драматургії, українська драматургія, нова українська драматургія, сценічне життя, народна етика, торжество народної етики</metakeywords><br> |
| | | |
- | '''«Наталка Полтавка»''' | + | '''«Наталка Полтавка»''' |
| | | |
- | <br>Іван Котляревський написав обидва свої драматичні твори «Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник» — у 1819 р. Тоді ж і розпочинається успішне сценічне життя найвизначнішої української п'єси «Наталка Полтавка», яку І. Карпенко-Карий назвав «праматір'ю українського театру». Про неймовірний успіх цього твору на сцені він пізніше зазначав (до речі, драматург блискуче виконував у п'єсі роль возного): «Я сам тридцять три роки слухав "Наталку"... У чому вся сила п'єси, у чому її чаруюча душу краса? У надзвичайній простоті, у правді й, найголовніше, у любові автора до цього народу, у любові, котра із серця Котляревського перейшла на його твір». | + | <br>Іван Котляревський написав обидва свої драматичні твори «Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник» — у 1819 р. Тоді ж і розпочинається успішне сценічне життя найвизначнішої української п'єси «Наталка Полтавка», яку І. Карпенко-Карий назвав «праматір'ю українського театру». Про неймовірний успіх цього твору на сцені він пізніше зазначав (до речі, драматург блискуче виконував у п'єсі роль возного): «Я сам тридцять три роки слухав "Наталку"... У чому вся сила п'єси, у чому її чаруюча душу краса? У надзвичайній простоті, у правді й, найголовніше, у любові автора до цього народу, у любові, котра із серця Котляревського перейшла на його твір». |
| | | |
- | <br>У 1838 р. І. Срезневський у Харкові надрукував першою книжкою свого «Українського збірника» твір «Наталка Полтавка» з підзаголовком «Малороссийская опера И. П. Котляревского» і присвятою «Любителям славянщины». У передмові вчений писав, що п'єса «мала великий вплив на вивчення української народності», «пробудила його й досі залишається кращою вказівкою майже на всі сторони, з яких потрібно вивчати малоросійську народність». | + | <br>У 1838 р. І. Срезневський у Харкові надрукував першою книжкою свого «Українського збірника» твір «Наталка Полтавка» з підзаголовком «Малороссийская опера И. П. Котляревского» і присвятою «Любителям славянщины». У передмові вчений писав, що п'єса «мала великий вплив на вивчення української народності», «пробудила його й досі залишається кращою вказівкою майже на всі сторони, з яких потрібно вивчати малоросійську народність». |
| | | |
- | <br>П'єсі судилося тривале сценічне життя. Ще за часів Котляревського вона мала нечуваний театральний успіх у Полтаві, Харкові, Києві, Москві, Петербурзі, у багатьох інших містах Російської імперії, про що писала тодішня преса. Вона увійшла до репертуару більшості театрів, скрізь сприймалася «з гучним схваленням, а ім’я творця повторювалося з любов'ю не тільки в усій Малоросії, а й у багатьох містах Великороси». Першою роль Наталки виконувала артистка Полтавського театру Катерина Нальотова. Майстерною грою відзначалися актори М. Щепкін, корифеї українського театру: М. Кропивницький, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, М. Садовський, П. Саксаганський. Образ Наталки відтворила неперевершена М. Заньковецька, пізніше М. Садовська-Барілотті, О. Петрусенко. | + | <br>П'єсі судилося тривале сценічне життя. Ще за часів Котляревського вона мала нечуваний театральний успіх у Полтаві, Харкові, Києві, Москві, Петербурзі, у багатьох інших містах Російської імперії, про що писала тодішня преса. Вона увійшла до репертуару більшості театрів, скрізь сприймалася «з гучним схваленням, а ім’я творця повторювалося з любов'ю не тільки в усій Малоросії, а й у багатьох містах Великороси». Першою роль Наталки виконувала артистка Полтавського театру Катерина Нальотова. Майстерною грою відзначалися актори М. Щепкін, корифеї українського театру: М. Кропивницький, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, М. Садовський, П. Саксаганський. Образ Наталки відтворила неперевершена М. Заньковецька, пізніше М. Садовська-Барілотті, О. Петрусенко. |
| | | |
- | <br>За свідченням сучасників І. Котляревського, письменник використав для сюжету п'єси реальний факт, який мав місце в ті часи. Саме правдивим відтворенням життя українського селянства, побуту народу, прагнень і настроїв героїв, широким використанням фольклору, гумористичним і сатиричним забарвленням сцен «Наталка Полтавка» приваблива й безсмертна. | + | <br>За свідченням сучасників І. Котляревського, письменник використав для сюжету п'єси реальний факт, який мав місце в ті часи. Саме правдивим відтворенням життя українського селянства, побуту народу, прагнень і настроїв героїв, широким використанням фольклору, гумористичним і сатиричним забарвленням сцен «Наталка Полтавка» приваблива й безсмертна. |
| | | |
- | <br>За '''жанром''' «Наталка Полтавка» — соціально-побутова драма, глибоко національна характерами й естетичною формою, перший твір нової української драматургії, у якому поєдналися ознаки сентименталізму та просвітницького реалізму. Іван Котляревський так визначив жанр: «Опера малоросійська у двох діях», що передбачає багато музики та пісень. До пісень одразу була написана музика. Усього в тексті двадцять пісень — арії, дуети, тріо, хор — як фольклорного походження («Віють вітри, віють буйні», «У сусіда хата біла»), так і літературного («Всякому городу — нрав і права», «Сонце низенько»). | + | <br>За '''жанром''' «Наталка Полтавка» — соціально-побутова драма, глибоко національна характерами й естетичною формою, перший твір нової української драматургії, у якому поєдналися ознаки сентименталізму та просвітницького реалізму. Іван Котляревський так визначив жанр: «Опера малоросійська у двох діях», що передбачає багато музики та пісень. До пісень одразу була написана музика. Усього в тексті двадцять пісень — арії, дуети, тріо, хор — як фольклорного походження («Віють вітри, віють буйні», «У сусіда хата біла»), так і літературного («Всякому городу — нрав і права», «Сонце низенько»). |
| | | |
- | <br>Музику до «Наталки Полтавки» написало чимало композиторів. На жаль, ім'я першого композитора невідоме. У 1890 р. М. Лисенко поклав твір на музику, і його опера «Наталка Полтавка» стала шедевром світового мистецтва, класичним зразком українського оперного репертуару, що й нині не сходить зі сцени українських професійних театрів і є їхньою візитівкою. Цікаво, що І. Котляревський написав авторські коментарі й ремарки російською мовою. Однак<br>його герої розмовляють українською, винятком є возний, який говорить суржиком. | + | <br>Музику до «Наталки Полтавки» написало чимало композиторів. На жаль, ім'я першого композитора невідоме. У 1890 р. М. Лисенко поклав твір на музику, і його опера «Наталка Полтавка» стала шедевром світового мистецтва, класичним зразком українського оперного репертуару, що й нині не сходить зі сцени українських професійних театрів і є їхньою візитівкою. Цікаво, що І. Котляревський написав авторські коментарі й ремарки російською мовою. Однак<br>його герої розмовляють українською, винятком є возний, який говорить суржиком. |
| | | |
- | <br>Композиція твору проста, події розгортаються плавно, природно, без зайвих сцен і картин. Це стало одним із чинників тріумфу п'єси на світовій сцені, розуміння її змісту не лише українцями. В основі сюжету п'єси — соціально-побутовий '''''конфлікт''''': у бідну дівчину-селянку Наталку Терпило (у народі її називають Полтавкою, з цим іменем вона й увічнена Котляревським) закохався багатий чиновник, возний Тетерваковський. Вона любить іншого, наймита Петра, який бурлакує в пошуках заробітків. Дівчина під впливом матері подає рушники возному, а коли з'являється Петро, рішуче відмовляє возному й захищає своє щастя. Конфлікт виникає внаслідок «любовного трикутника»: возний — Наталка — Петро. | + | <br>Композиція твору проста, події розгортаються плавно, природно, без зайвих сцен і картин. Це стало одним із чинників тріумфу п'єси на світовій сцені, розуміння її змісту не лише українцями. В основі сюжету п'єси — соціально-побутовий '''''конфлікт''''': у бідну дівчину-селянку Наталку Терпило (у народі її називають Полтавкою, з цим іменем вона й увічнена Котляревським) закохався багатий чиновник, возний Тетерваковський. Вона любить іншого, наймита Петра, який бурлакує в пошуках заробітків. Дівчина під впливом матері подає рушники возному, а коли з'являється Петро, рішуче відмовляє возному й захищає своє щастя. Конфлікт виникає внаслідок «любовного трикутника»: возний — Наталка — Петро. |
| | | |
- | <br>Новаторство п'єси «Наталка Полтавка» полягає в тому, що образ головної героїні — дівчини-красуні Наталки — І. Котляревський узяв із народу й показав її як ідеал молодої українки, фактично позбавленої вад характеру. Наталка Полтавка уособлює найкращі риси української жінки, яка відстоює людську гідність, бореться за своє щастя. | + | <br>Новаторство п'єси «Наталка Полтавка» полягає в тому, що образ головної героїні — дівчини-красуні Наталки — І. Котляревський узяв із народу й показав її як ідеал молодої українки, фактично позбавленої вад характеру. Наталка Полтавка уособлює найкращі риси української жінки, яка відстоює людську гідність, бореться за своє щастя. |
- | | + | |
- | <br>Як бачимо, у п'єсі всього шість дійових осіб: Наталка Полтавка, Горпина Терпилиха, Петро, Микола, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко, і кожен із них відіграє свою роль у розгортанні подій. Охарактеризувати головні жіночі образи п'єси вам допоможе порівняльна таблиця.<br>
| + | |
| | | |
| + | <br>Як бачимо, у п'єсі всього шість дійових осіб: Наталка Полтавка, Горпина Терпилиха, Петро, Микола, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко, і кожен із них відіграє свою роль у розгортанні подій. Охарактеризувати головні жіночі образи п'єси вам допоможе порівняльна таблиця.<br> |
| | | |
| + | <br> |
| | | |
- | '''Порівняльна характеристика дійових осіб''' | + | '''Порівняльна характеристика дійових осіб''' |
| | | |
- | {| cellspacing="1" cellpadding="1" border="1" style="width: 521px; height: 279px;" | + | {| cellspacing="1" cellpadding="1" border="1" style="width: 657px; height: 240px;" |
| |- | | |- |
- | | Наталка Полтавка | + | | Наталка Полтавка |
| | Горпина Терпилиха | | | Горпина Терпилиха |
| |- | | |- |
| | colspan="2" | Моральні якості героїнь | | | colspan="2" | Моральні якості героїнь |
| |- | | |- |
- | | - чесна, роботяща, розумна, скромна, працьовита;<br>- дотепна, проворна, красива, добра;<br>- властиве почуття самоповаги, людської гідності;<br>- любить і шанує матір, поважає старших;<br>- вірна в коханні;<br>- готова на самопожертву заради старої матері;<br>- рішуча у відстоюванні свого щастя | + | | - чесна, роботяща, розумна, скромна, працьовита;<br>- дотепна, проворна, красива, добра;<br>- властиве почуття самоповаги, людської гідності;<br>- любить і шанує матір, поважає старших;<br>- вірна в коханні;<br>- готова на самопожертву заради старої матері;<br>- рішуча у відстоюванні свого щастя |
- | | - чесна, працьовита, добра, спокійна;<br>- любить свою доньку%<br>- убачає щастя Наталки в найшвидшому одруженні з багатим чоловіком;<br>- неписьменна, наївна, покірна своїй долі;<br>- виявляє почуття самоповаги й людської гідності;<br>- суперечливе ставлення до Петра | + | | - чесна, працьовита, добра, спокійна;<br>- любить свою доньку;<br>- убачає щастя Наталки в найшвидшому одруженні з багатим чоловіком;<br>- неписьменна, наївна, покірна своїй долі;<br>- виявляє почуття самоповаги й людської гідності;<br>- суперечливе ставлення до Петра |
| |- | | |- |
| | colspan="2" | Мова героїнь | | | colspan="2" | Мова героїнь |
| |- | | |- |
- | | пісенна, спокійна, проста, без лайливих слів, з дотепними народними фразеологізмами | + | | пісенна, спокійна, проста, без лайливих слів, з дотепними народними фразеологізмами |
| | емоційно забарвлена, проста, розмовна, з образними висловами | | | емоційно забарвлена, проста, розмовна, з образними висловами |
| |} | | |} |
| | | |
- | <br><br>У 1846 р. одна петербурзька газета писала про надзвичайну популярність п'єси «Наталка Полтавка»: «Жодна повість, будь-який твір досі не припав так до душі малоросіянам, як "Наталка" І. Котляревського: сотні списків її ходять і тепер ще по всій Малоросії, народ засвоїв пісні, написані Іваном Петровичем, і є багато таких людей, які знають напам'ять усю оперу».<br> | + | <br><br>У 1846 р. одна петербурзька газета писала про надзвичайну популярність п'єси «Наталка Полтавка»: «Жодна повість, будь-який твір досі не припав так до душі малоросіянам, як "Наталка" І. Котляревського: сотні списків її ходять і тепер ще по всій Малоросії, народ засвоїв пісні, написані Іваном Петровичем, і є багато таких людей, які знають напам'ять усю оперу».<br> |
| | | |
| <br> | | <br> |
Версия 14:28, 19 февраля 2010
Гіпермаркет Знань>>Українська література>>Українська література 9 клас>> Українська література: Соціально-побутова драма «Наталка Полтавка» — перший твір нової укр. драматургії, її сценічне життя. Торжество народної етики.
«Наталка Полтавка»
Іван Котляревський написав обидва свої драматичні твори «Наталка Полтавка» і «Москаль-чарівник» — у 1819 р. Тоді ж і розпочинається успішне сценічне життя найвизначнішої української п'єси «Наталка Полтавка», яку І. Карпенко-Карий назвав «праматір'ю українського театру». Про неймовірний успіх цього твору на сцені він пізніше зазначав (до речі, драматург блискуче виконував у п'єсі роль возного): «Я сам тридцять три роки слухав "Наталку"... У чому вся сила п'єси, у чому її чаруюча душу краса? У надзвичайній простоті, у правді й, найголовніше, у любові автора до цього народу, у любові, котра із серця Котляревського перейшла на його твір».
У 1838 р. І. Срезневський у Харкові надрукував першою книжкою свого «Українського збірника» твір «Наталка Полтавка» з підзаголовком «Малороссийская опера И. П. Котляревского» і присвятою «Любителям славянщины». У передмові вчений писав, що п'єса «мала великий вплив на вивчення української народності», «пробудила його й досі залишається кращою вказівкою майже на всі сторони, з яких потрібно вивчати малоросійську народність».
П'єсі судилося тривале сценічне життя. Ще за часів Котляревського вона мала нечуваний театральний успіх у Полтаві, Харкові, Києві, Москві, Петербурзі, у багатьох інших містах Російської імперії, про що писала тодішня преса. Вона увійшла до репертуару більшості театрів, скрізь сприймалася «з гучним схваленням, а ім’я творця повторювалося з любов'ю не тільки в усій Малоросії, а й у багатьох містах Великороси». Першою роль Наталки виконувала артистка Полтавського театру Катерина Нальотова. Майстерною грою відзначалися актори М. Щепкін, корифеї українського театру: М. Кропивницький, М. Старицький, І. Карпенко-Карий, М. Садовський, П. Саксаганський. Образ Наталки відтворила неперевершена М. Заньковецька, пізніше М. Садовська-Барілотті, О. Петрусенко.
За свідченням сучасників І. Котляревського, письменник використав для сюжету п'єси реальний факт, який мав місце в ті часи. Саме правдивим відтворенням життя українського селянства, побуту народу, прагнень і настроїв героїв, широким використанням фольклору, гумористичним і сатиричним забарвленням сцен «Наталка Полтавка» приваблива й безсмертна.
За жанром «Наталка Полтавка» — соціально-побутова драма, глибоко національна характерами й естетичною формою, перший твір нової української драматургії, у якому поєдналися ознаки сентименталізму та просвітницького реалізму. Іван Котляревський так визначив жанр: «Опера малоросійська у двох діях», що передбачає багато музики та пісень. До пісень одразу була написана музика. Усього в тексті двадцять пісень — арії, дуети, тріо, хор — як фольклорного походження («Віють вітри, віють буйні», «У сусіда хата біла»), так і літературного («Всякому городу — нрав і права», «Сонце низенько»).
Музику до «Наталки Полтавки» написало чимало композиторів. На жаль, ім'я першого композитора невідоме. У 1890 р. М. Лисенко поклав твір на музику, і його опера «Наталка Полтавка» стала шедевром світового мистецтва, класичним зразком українського оперного репертуару, що й нині не сходить зі сцени українських професійних театрів і є їхньою візитівкою. Цікаво, що І. Котляревський написав авторські коментарі й ремарки російською мовою. Однак його герої розмовляють українською, винятком є возний, який говорить суржиком.
Композиція твору проста, події розгортаються плавно, природно, без зайвих сцен і картин. Це стало одним із чинників тріумфу п'єси на світовій сцені, розуміння її змісту не лише українцями. В основі сюжету п'єси — соціально-побутовий конфлікт: у бідну дівчину-селянку Наталку Терпило (у народі її називають Полтавкою, з цим іменем вона й увічнена Котляревським) закохався багатий чиновник, возний Тетерваковський. Вона любить іншого, наймита Петра, який бурлакує в пошуках заробітків. Дівчина під впливом матері подає рушники возному, а коли з'являється Петро, рішуче відмовляє возному й захищає своє щастя. Конфлікт виникає внаслідок «любовного трикутника»: возний — Наталка — Петро.
Новаторство п'єси «Наталка Полтавка» полягає в тому, що образ головної героїні — дівчини-красуні Наталки — І. Котляревський узяв із народу й показав її як ідеал молодої українки, фактично позбавленої вад характеру. Наталка Полтавка уособлює найкращі риси української жінки, яка відстоює людську гідність, бореться за своє щастя.
Як бачимо, у п'єсі всього шість дійових осіб: Наталка Полтавка, Горпина Терпилиха, Петро, Микола, возний Тетерваковський, виборний Макогоненко, і кожен із них відіграє свою роль у розгортанні подій. Охарактеризувати головні жіночі образи п'єси вам допоможе порівняльна таблиця.
Порівняльна характеристика дійових осіб
Наталка Полтавка
| Горпина Терпилиха
|
Моральні якості героїнь
|
- чесна, роботяща, розумна, скромна, працьовита; - дотепна, проворна, красива, добра; - властиве почуття самоповаги, людської гідності; - любить і шанує матір, поважає старших; - вірна в коханні; - готова на самопожертву заради старої матері; - рішуча у відстоюванні свого щастя
| - чесна, працьовита, добра, спокійна; - любить свою доньку; - убачає щастя Наталки в найшвидшому одруженні з багатим чоловіком; - неписьменна, наївна, покірна своїй долі; - виявляє почуття самоповаги й людської гідності; - суперечливе ставлення до Петра
|
Мова героїнь
|
пісенна, спокійна, проста, без лайливих слів, з дотепними народними фразеологізмами
| емоційно забарвлена, проста, розмовна, з образними висловами
|
У 1846 р. одна петербурзька газета писала про надзвичайну популярність п'єси «Наталка Полтавка»: «Жодна повість, будь-який твір досі не припав так до душі малоросіянам, як "Наталка" І. Котляревського: сотні списків її ходять і тепер ще по всій Малоросії, народ засвоїв пісні, написані Іваном Петровичем, і є багато таких людей, які знають напам'ять усю оперу».
Авраменко О. М., Дмитренко Г. К., Українська література, 9 клас Надіслано читачами інтернет-сайту
Онлайн бібліотека з конспектами та підручниками для безкоштовного завантаження, уроки з української літератури для 9 класу, домашнє завдання та відповіді на питання
Зміст уроку
конспект уроку і опорний каркас
презентація уроку
акселеративні методи та інтерактивні технології
закриті вправи (тільки для використання вчителями)
оцінювання
Практика
задачі та вправи,самоперевірка
практикуми, лабораторні, кейси
рівень складності задач: звичайний, високий, олімпійський
домашнє завдання
Ілюстрації
ілюстрації: відеокліпи, аудіо, фотографії, графіки, таблиці, комікси, мультимедіа
реферати
фішки для допитливих
шпаргалки
гумор, притчі, приколи, приказки, кросворди, цитати
Доповнення
зовнішнє незалежне тестування (ЗНТ)
підручники основні і допоміжні
тематичні свята, девізи
статті
національні особливості
словник термінів
інше
Тільки для вчителів
ідеальні уроки
календарний план на рік
методичні рекомендації
програми
обговорення
Если у вас есть исправления или предложения к данному уроку, напишите нам.
Если вы хотите увидеть другие корректировки и пожелания к урокам, смотрите здесь - Образовательный форум.
|