|
|
(3 промежуточные версии не показаны) |
Строка 3: |
Строка 3: |
| <metakeywords>Інформатика, клас, урок, на тему, 11 клас, Кодування звукової інформації.</metakeywords> | | <metakeywords>Інформатика, клас, урок, на тему, 11 клас, Кодування звукової інформації.</metakeywords> |
| | | |
- | <br> '''Тема: Кодування звукової інформації.'''
| + | == Тема == |
| | | |
- | '''Мета:''' Розповісти про принципи і методи кодування звуку в комп'ютері. | + | *'''Кодування звукової інформації.''' |
| | | |
- | '''Тип уроку:''' теоретичний
| + | == Мета == |
| | | |
- | '''Хід уроку:'''
| + | *Розповісти про принципи і методи кодування звуку в [http://xvatit.com/it комп'ютері]. |
| | | |
- | '''Вступ.''' <br>
| + | == Тип уроку == |
| | | |
- | Застосування комп'ютера як інструменту для обробки звукової інформації почалося набагато пізніше, ніж, наприклад, числової або текстової. | + | *теоретичний |
| + | |
| + | == Хід уроку == |
| + | |
| + | === Поняття звуку === |
| + | |
| + | Застосування комп'ютера як інструменту для обробки [[Робота з музичним редактором. Закриті вправи|звукової інформації]] почалося набагато пізніше, ніж, наприклад, числової або текстової. |
| | | |
| '''Звук''' є хвилею з частотою, яка постійно змінюється - амплітудою. | | '''Звук''' є хвилею з частотою, яка постійно змінюється - амплітудою. |
Строка 23: |
Строка 29: |
| Складні сигнали досить точно можна представити у вигляді простих синусоїдальних коливань. | | Складні сигнали досить точно можна представити у вигляді простих синусоїдальних коливань. |
| | | |
- | Причому, кожна синусоїда може бути точно задана певним набором чисел - <u>амплітуда, фаза, частота</u> - які розглядають код звуку у будь-який момент часу. | + | Причому, кожна синусоїда може бути точно задана певним набором чисел - '''амплітуда, фаза, частота''' - які розглядають код звуку у будь-який момент часу. |
| | | |
- | <br>
| + | === Кодування звукової інформації === |
| | | |
- | [[Image:Ocifrr.gif]] | + | [[Основные устройства компьютера|Комп'ютер]] - це цифровий (а значить електронний) пристрій з робочим дискретним сигналом. |
| | | |
- | Комп'ютер - це цифровий (а значить електронний) пристрій з робочим дискретним сигналом.
| + | Машини оперують такими сигналами, які несуть '''двійкові''' значення, наприклад, «так або ні» (на електричному рівні: 0 вольт і N вольт). За допомогою одного двійкового сигналу за один раз передається інформація про одне з двох положень : '''0 («так»), 1 («ні»).''' |
| | | |
- | Машини оперують такими сигналами, які несуть '''двійкові''' значення, наприклад, «так або ні» (на електричному рівні: 0 вольт і N вольт). За допомогою одного двійкового сигналу за один раз передається інформація про одне з двох положень : ''0 («так»), 1 («ні»).''
| + | <br> [[Image:Disretzz.jpg|400px|Кодування звукової інформації]] |
| | | |
- | [[Image:Disretzz.jpg]]
| + | <br> Якість двійкового кодування звукової інформації визначається '''частотою дискретизації''' і також '''глибиною кодування'''. |
| | | |
- | Якість двійкового кодування звукової інформації визначається '''частотою дискретизації''' і також '''глибиною кодування'''.
| + | '''Частота дискретизації''' - це кількість змін рівня сигналу за певний проміжок час. |
| | | |
- | ''Частота дискретизації'' - це кількість змін рівня сигналу за певний проміжок час. | + | А кількість рівнів гучності визначає '''глибину кодування.''' |
| | | |
- | А кількість рівнів гучності визначає ''глибину кодування.''
| + | <br> {{#ev: youtube|W0offHnNKOs}} |
| | | |
- | <br> | + | <br> Сучасні звукові адаптери (карти) забезпечують 24-бітову глибину [[Кодирование|кодування]]. При цьому, кількість рівнів гучності рівняється N = 2I = 216 = 65536. |
| | | |
- | {{#ev: youtube|W0offHnNKOs}}
| + | Яким же чином аналоговий звуковий сигнал перетворюється в цифрову форму? |
| | | |
- | <br>
| + | Реальний звуковий сигнал є дуже складним за формою коливанням. |
| | | |
- | Сучасні звукові адаптери (карти) забезпечують 24-бітову глибину кодування. При цьому, кількість рівнів гучності рівняється N = 2I = 216 = 65536.
| + | <br> [[Image:Zvuk volna.jpg|400px|Кодування звукової інформації]] |
| | | |
- | <br> | + | <br> Для комп'ютерної обробки аналоговий сигнал має бути перетворений в певну послідовність [[Двоичная система счисления|двійкових чисел]] (тобто, перейорматуватися у двійкове кодування). |
| | | |
- | Яким же чином аналоговий звуковий сигнал перетворюється в цифрову форму?
| + | Процес перетворення аналогового звуку в цифрову форму називається '''аналогово-цифровим перетворенням''' (оцифрування). |
| | | |
- | Реальний звуковий сигнал є дуже складним за формою коливанням.
| + | <br> {{#ev:youtube|EWA0ziATI00}} |
| | | |
- | <br> | + | <br> '''Метод такого перетворення полягає в наступних позиціях:''' |
| | | |
- | [[Image:Zvuk volna.jpg]]
| + | *дискретизація (вимір величини амплітуди аналогового звуку з певним часовим проміжком) |
| + | *квантування (запис отриманих значень амплітуди в числовий вигляд). |
| | | |
- | <br> | + | <br> [[Image:Ris-222.jpg|400px|Кодування звукової інформації]] |
| | | |
- | Для комп'ютерної обробки аналоговий сигнал має бути перетворений в певну послідовність двійкових чисел (тобто, перейорматуватися у двійкове кодування).
| + | <br> Чим вищі частота дискретизації і число розрядів для кожного відліку, тим точніше будуть перетворені звукові сигнали. При цьому, пропорційно збільшуватиметься і фізичний розмір самого [[Кодирование звуковой информации|звукового файлу]]. |
| | | |
- | Процес перетворення аналогового звуку в цифрову форму називається '''аналогово-цифровим перетворенням''' (оцифрування).
| + | Тому через це (залежно від характеру звуку і його вимог) обирають деякі існуючі альтернативні варіанти. |
- | | + | |
- | <br>
| + | |
| | | |
- | {{#ev:youtube|EWA0ziATI00}} | + | <br> {{#ev: youtube|DG0-9yhvXYQ}} |
| | | |
| <br> | | <br> |
| | | |
- | <u>Метод такого перетворення полягає в наступних позиціях: </u>
| + | == Самоконтроль == |
| | | |
- | *дискретизація (вимір величини амплітуди аналогового звуку з певним часовим проміжком)
| + | ''1. Що таке дискретизація? '' |
- | *квантування (запис отриманих значень амплітуди в числовий вигляд).
| + | |
| | | |
- | [[Image:Ris-222.jpg]]
| + | ''2. Що таке амплітуда? '' |
| | | |
- | Чим вищі частота дискретизації і число розрядів для кожного відліку, тим точніше будуть перетворені звукові сигнали. При цьому, пропорційно збільшуватиметься і фізичний розмір самого звукового файлу.
| + | ''3. Які етапи проходить перетворення звуку з аналогового варіанту в цифровий? '' |
| | | |
- | Тому через це (залежно від характеру звуку і його вимог) обирають деякі існуючі альтернативні варіанти.
| + | ''4. Дайте визначення терміну "квантування". '' |
| | | |
| <br> | | <br> |
| | | |
- | {{#ev: youtube|DG0-9yhvXYQ}}
| + | == Список використаної літератури == |
| | | |
- | <br>
| + | ''1. Урок на тему: «Цифровий звук: кодування і перетворення», Гавриш С. В., м. Самара.'' |
| | | |
- | <br> '''Самоконтроль:'''
| + | ''2. Кирн П. Цифровой звук. Реальный мир. - Вильямс, 2007 г. '' |
| | | |
- | 1. Що таке дискретизація?
| + | ''3. Радзишевский А.Ю. Основы аналогового и цифрового звука. – Вильямс, 2006 г. '' |
| | | |
- | 2. Що таке амплітуда?
| + | <br> |
| | | |
- | 3. Які етапи проходить перетворення звуку з аналогового варіанту в цифровий?
| + | ---- |
| | | |
- | 4. Дайте визначення терміну "квантування".
| + | <br> ''Скомпоновано та надіслано викладачем Київського національного університету імені Тараса Шевченка Соловйовим М. С.'' |
| | | |
| <br> | | <br> |
| | | |
- | ''Список використаної літератури:''
| + | ---- |
| | | |
- | 1. Урок на тему: «Цифровий звук: кодування і перетворення», Гавриш С. В., м. Самара.
| + | <br> '''Над уроком працювали''' |
| | | |
- | 2. Кирн П. Цифровой звук. Реальный мир. - Вильямс, 2007 г.
| + | Гавриш С. В. |
| | | |
- | 3. Радзишевский А.Ю. Основы аналогового и цифрового звука. – Вильямс, 2006 г.
| + | Соловйов М. С. |
| | | |
| <br> | | <br> |
| | | |
- | ''Скомпоновано та надіслано викладачем Київського національного університету імені Тараса Шевченка Соловйовим М. С.''
| + | ---- |
- | | + | |
- | Якщо у вас є виправлення чи пропозиції до цього уроку, [http://xvatit.com/index.php?do=feedback напишіть нам].
| + | |
| | | |
- | Якщо ви хочете побачити інші виправлення чи пропозиції до уроків, дивіться тут - [http://xvatit.com/forum/ Образовательный форум].
| + | <br> Поставить вопрос о современном образовании, выразить идею или решить назревшую проблему Вы можете на [http://xvatit.com/forum/ '''Образовательном форуме'''], где на международном уровне собирается образовательный совет свежей мысли и действия. Создав [http://xvatit.com/club/blogs/ '''блог,'''] Вы не только повысите свой статус, как компетентного преподавателя, но и сделаете весомый вклад в развитие школы будущего. [http://xvatit.com/school/guild/ '''Гильдия Лидеров Образования'''] открывает двери для специалистов высшего ранга и приглашает к сотрудничеству в направлении создания лучших в мире школ.<br> |
| | | |
| [[Category:Інформатика_11_клас]] | | [[Category:Інформатика_11_клас]] |
Чим більша амплітуда, тим звук голосніший, при рості частоти - вищий тон.
Звукові хвилі в нашому довкіллі абсолютно різноманітні.
Складні сигнали досить точно можна представити у вигляді простих синусоїдальних коливань.
Реальний звуковий сигнал є дуже складним за формою коливанням.
Тому через це (залежно від характеру звуку і його вимог) обирають деякі існуючі альтернативні варіанти.
Гавриш С. В.
Соловйов М. С.